Alessandro Zanardi si odbude na konci tohoto měsíce premiéru v DTM. Od BMW dostal možnost usednout za volant jejich vozu jakožto hostující jezdec mimo hodnocení šampionátu. Aby se co nejlépe na tuto příležitost připravil, absolvoval na italském závodním okruhu Autodromo Vallelunga testy ve speciálně upraveném autě.
Mnichovský tým testoval v úterý a ve středu ve Vallelunga. Testů se mimo jiné zúčastnil také hostující závodník Alessandro Zanardi. Inženýři však museli BMW M4 kvůli Italovo postižení upravit. Například byly kompletně odebrány pedály, které nahradily pádla či speciální tlačítka na volantu.
Zanardi absolvoval za oba dny celkem 294 kol, během nichž si na BMW M4 zvykal a seznamoval se s množstvím nastavení, která jsou k dispozici. Už po prvních několika kolech byl s průběhem spokojen. „Test byl super. Všechno probíhalo nejlépe, jak mohlo. Jsme na dobré cestě. Je toho spousta nového, kolo od kola jsem se s tím sžíval lépe a lépe. Děkuji BMW – Misano může přijít,“ sdělil své první dojmy po testech.
Jednapadesátiletý rodák z Boloni nastoupí v domácím závodě na zbrusu novém okruhu v Misanu, jenž bude hostit vůbec první závod pod umělým osvětlením v historii DTM 25. – 26. srpna.
Ačkoliv Zanardi závodil už v jiných závodních vozech od BMW, tak auto DTM se značně liší. Největším rozdílem je brzdový systém. Ital bude totiž brzdit rukama, nikoliv speciálním brzdícím pedálem, jenž měl přidělaný na protéze.
„Pokrok od momentálního systému je masivní. Řídit závodní auto jako BMW M4 DTM je psychicky velmi náročné. Pro mě to bylo mnohem náročnější, než doposud, když jsem brzdil protézou,“ vysvětluje Zanardi, jehož slova přinesl německý portál motorsport-total.com. Přiznává, že změna mu dala zabrat: „Přiznávám, že při prvním výjezdu to byl nezvyk mít před sebou kompletně volný prostor pro nohy bez boxu na pedály. Pomyslel jsem si: ‚To je fakt divné!‘ Ale musím říct, že celý systém pro mě funguje opravdu intuitivně. Sžil jsem se s tím parádně.“
Zanardiho starý brzdový systém byl problematický. Zejména z toho důvodu, že se pod protézou velmi potil, což vedlo k rychlejšímu vysílení a také kvůli tomu nebyl schopen vyvinout na brdu potřebný tlak. Proto se inženýři z Mnichova rozhodli, že systém vylepší především, aby zvládl příští rok vytrvalostní závod v Daytoně.
Zanardi si nový systém nemůže vynachválit. Byť je řízení naprosto odlišné, tak zaznamenal zrychlení a navíc absolvoval rozsáhlý program, během něhož odkroužil pořádnou porci kol, což by podle vlastních slov se starým systémem nikdy nezvládl. Dále připomíná, že v závodním autě neseděl téměř dva roky.
Své premiéry coby závodního jezdce DTM se nemůže dočkat: „Pro mě to bude obrovská událost a pravděpodobně jeden z nejtěžších úkolů, kterému jsem v mé závodní kariéře čelil. Podle mě je DTM momentálně nejtvrdší a nejlépe obsazená závodní série na světě – ještě před formulí 1. Budu se snažit nechat za sebou alespoň jedno auto. Uvidíme, jestli to zvládnu. Bude to náročné, ale opravdu zajímavé.“