Před rokem ADAC založil v rámci GT Mastars nový program „Cesta do DTM“, aby pomohli mladým talentům se vstupem do populárního německého šampionátu GT3 vozů DTM. Titul získal finský mladík Elias Seppänen, který se rovněž stal už podruhé šampionem ADAC GT Masters. Přesto jeho jméno na startovní listině nenajdeme. Jak je to možné?
„V uplynulých měsících jsme intenzivně vyjednávali a podporovali jej skrze množství kontaktů. Je opravdu skvělý jezdec, který má podporu programu „Road-to-DTM“. Ale nevím, čím může přispět on sám. Zcela bez příspěvku pravděpodobně nebude moci závodit,“ zdůrazňuje šéf ADAC pro motorsport Thomas Voos fakt, že za sedačku v DTM musejí jezdci vysolit slušný balík peněz.
Vítěz programu obdrží pro start v DTM 98-120 tisíc euro, přičemž budget pro celou sezonu na jedno auto čítá 1,5 milionů eur. Je tento příspěvek malý? „Tak bych to neřekl, není to vždy jen o penězích dostat se do řad jezdců DTM,“ odpověděl Voos v rozhovoru pro portál Motorsport.com. „Cílem DTM je vlastně nemít platící jezdce – nebo alespoň ne tolik. Elias se musí nejdříve dostat do této skupiny továrních jezdců. K tomu je zapotřebí automobilka, která řekne: ‚Jsi tak dobrý, že tě chci mít ve svém kádru – za jakýchkoli podmínek. Zdá se, že takového partnera i přes svůj talent nenašel.“
Seppänen je sice letos součástí kádru Mercedesu, avšak pouze v rámci e-sportu a dle slov Bernda Schneidera se ani nikdy neuvažovalo, že by se stal členem kádru Mercedesu i v reálu.
„To by mě kvůli tomu klukovi opravdu bolelo na duši,“ říká Voss o nyní zjevně realizovaném scénáři, že Seppänen v roce 2025 nenajde práci u žádného výrobce. „Opravdu si to zaslouží. V GT Masters podal skvělé výkony.“ Přesto ujišťuje, že je rozhodně stále jak v jejich, tak i v hledáčku výrobců.
Jak je tedy možné, že Seppänen nebude v roce 2025 jezdit v DTM navzdory financování Road-to-DTM? „Elias je součástí rodiny, odvádí pro nás skvělou práci jako ambasador i jako výkonný jezdec ve virtuálním světě a svými dvěma vítězstvími v GT Masters prokázal, že na této platformě umí jezdit konkurenceschopně,“ říká Stefan Wendl, který vede zákaznickou závodní divizi Mercedes-AMG.
„Abychom získali jednu ze čtyř kýžených pozic jezdců v našich vozech v DTM, je nezbytný kompletní balíček,“ vysvětluje. Co tím myslí? „Kromě osobních výkonů, zkušeností a úspěchů, které si člověk musí přinést sám se sebou, musí do sebe celý balík pasovat i po stránce partnerů a sponzorů.“
Není divu, protože bez mecenášů v pozadí je to v dnešní době v motorsportu těžké: sotva nějaká společnost zaplatí více než 400 000 eur ročně za to, aby se objevila jako hlavní sponzor na závodním voze DTM. Proto je pro týmy téměř nemožné sestavit balíček DTM na celou sezonu bez tovární podpory a přispění alespoň jednoho jezdce.
Zatímco jeho bývalý partner týmu GT Masters Tom Kalender udělal tento skok ve věku 17 let jako nejmladší jezdec DTM všech dob s Landgrafem, na oznámení Seppänenova programu pro rok 2025 se stále čeká. Naposledy závodil v asijské sérii Le Mans v únoru a objevují se zprávy, že šance na kokpit byla i v ADAC GT Masters.