Od pondělí do čtvrtka (9.-12. dubna) probíhaly na okruhu v Bádensko-Wüttenbersku poslední testy před zahájením sezony. Nejlepší čas stanovilo BMW během třetího dne testů, zároveň odjelo největší porci kol. Někteří nováčci dokonce zaznamenali lepší kolo než ostřílení matadoři.
Necelý měsíc před začátkem sezony 2018 měli piloti poslední možnost vyzkoušet si na Hockenheimringu nové vozy, které letos pojedou s novým aerodynamickým balíkem. Časy jednotlivých jezdců napovídají, že letošní ročník bude opět vyrovnaný.
1. den testů – Na úvod nejrychlejší i nejpilnější Wittmann
Předsezónní testy otevřel v pondělí nejlepším časem Marco Wittmann, jenž zajel kolo v hodnotě 1:32.378.
Dopoledne byli závodníci mírně omezeni, kvůli nečistotám na trati nemohli jet na plný plyn. „Bylo to trochu zaprášené a kluzké – trať nebyla ze začátku zrovna čistá,“ vysvětluje Jamie Green, pilot Audi v rozhovoru pro Motorsport-Total.com. Dále připomíná, že život jim také ztěžoval fakt, že „nová auta mají méně výkonu a také méně gripu. Proto to bylo ještě horší.“
Nejen, že byl Wittmann nejrychlejší, ale odjel také nejvíce kol, 131. Osmý Paffet měl na kontě o tři kola méně.
Přesto, že byl osmadvacetiletý rodák z Fürthu nejrychlejší, na nejlepší čas Garyho Paffeta z loňského prvního testovacího dne ztratil téměř jednu vteřinu. „Časy na kolo jsou pomalejší kvůli nižšímu gripu. To se může také projevit na opotřebení pneumatik, díky čemuž by mohly být závody z taktického hlediska zajímavější. Jako jezdec samozřejmě chcete raději více gripu a rychlejší časy na kolo. Ale mohlo by to být nápomocné show,“ doufá Green.
Poslední závodník Audi, který se v pondělí objevil na trati byl Mike Rockenfeller, jenž obsadil třetí příčku s čase 1:32.932.
Za BMW nastoupili do testů ještě Bruno Spengler a Augusto Farfus, těm na konci dne patřila čtvrtá a pátá příčka.
Trio Mercedesu se usadilo na pozicích 6-8, přičemž jediný Edoardo Mortara seděl v autě po celý den. Navrátilec Pascal Werhlein si nový Mercedes vyzkoušel dopoledne a odpoledne jej předal Paulu di Restovi.
„Porozumět pneumatikám bude pro mě největší změnou, a k tomu ještě bez zahřívacích deček. Podle mě mám před sebou nadcházející dva dny spoustu práce,“ uznává šampion z roku 2015, který strávil poslední dva roky ve Formuli 1. „Musím říct, že je můj celkový dojem v autě je podobný tomu z roku 2015 – jak se auto chová a z hlediska vyvážení. Necítil jsem žádné velké rozdíly. Konec konců není rozhodující, jestli je auto o jednu sekundu rychlejší nebo pomalejší. Krok z Formule 1 zpět do DTM je tak velký, že drobnosti nedokážu rozeznat.“
Pořadí | Jméno | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Marco Wittmann | RMG (BMW) | 1:32.378 | 131 | |
2. | Nico Müller | Abt Sportsline (Audi) | 1:32.665 | 0.287 | 124 |
3. | Mike Rockenfeller | Phoenix (Audi) | 1:32.932 | 0.554 | 126 |
4. | Bruno Spengler | RBM (BMW) | 1:32.985 | 0.607 | 103 |
5. | Augusto Farfus | RMG (BMW) | 1:33.079 | 0.701 | 116 |
6. | Edoardo Mortara | SILBERPFEIL Energy (Mercedes) | 1:33.496 | 1.118 | 113 |
7. | Pascal Wehrlein | Petronas (Mercedes) | 1:33.524 | 1.146 | 54 |
8. | Gary Paffet | Petronas (Mercedes) | 1:33.591 | 1.213 | 128 |
9. | Jamie Green | Rosberg (Audi) | 1:33.787 | 1.409 | 118 |
10. | Paul di Resta | Remus (Mercedes) | 1:33.903 | 1.525 | 67 |
Pořadí | Konstruktér | Počet kol |
---|---|---|
1. | Audi | 368 |
2. | BMW | 350 |
3. | Mercedes | 295 |
2. den testů – Nejrychlejší Paffet, nováček Eriksson zazářil
V úterý byl nejlepším mužem Gary Paffet v Mercedesu, jehož kolo mělo hodnotu 1:32.759.
Překvapením dne se stal Daniel Juncadella, který se do DTM a vůbec motorsportu jako takového vrátil po roční pauze. Ale překvapující to bylo z jiného důvodu. Juncadella si totiž před týdnem zlomil při pádu z kola klíční kost. To mu však nebránilo v tom, aby zaznamenal třetí nejlepší čas (1:32.870), přičemž za svým týmovým kolegou Paffetem zaostal o pouhých 0.111 vteřiny.
Prostor u Mercedesu dostal opět Mortara, který překonal svoje osobní maximum z předchozího dne o více jak 4 desetiny sekundy.
BMW tentokrát poslalo na trať Timo Glocka a oba své nováčky Joela Erikssona a Philippa Enga, přičemž se první jmenovaný blýskl druhým nejlepším časem. Na ostříleného mazáka Paffeta ztratil jen 81 tisícin sekundy. Glock skončil pátý, Eng šestý.
Třetím debutantem byl Robin Frijns, který obsadil předposlední (8.) místo s časem 1:33.529. Audi dále povolalo za volant Audi RS5 úřadujícího mistra René Rasta a Loica Duvala.
Pořadí | Jméno | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Gary Paffet | Petronas (Mercedes) | 1:32.759 | 141 | |
2. | Joel Eriksson | RBM (BMW) | 1:32.840 | 0.081 | 137 |
3. | Daniel Juncadella | Remus (Mercedes) | 1:32.870 | 0.111 | 121 |
4. | Edoardo Mortara | SILBERPFEIL (Merdeces) | 1:33.095 | 0.336 | 152 |
5. | Timo Glock | RMR (BMW) | 1:33.132 | 0.373 | 104 |
6. | Philipp Eng | RMR (BMW) | 1:33.222 | 0.463 | 134 |
7. | René Rast | Rosberg (Audi) | 1:33.375 | 0.616 | 76 |
8. | Robin Frijns | Abt Sportsline (Audi) | 1:33.529 | 0.770 | 151 |
9. | Loic Duval | Phoenix (Audi) | 1:33.741 | 0.962 | 103 |
Pořadí | Konstruktér | Počet kol |
---|---|---|
1. | Mercedes | 414 |
2. | BMW | 375 |
3. | Audi | 333 |
3. den testů – BMW zrychlilo, TOP4 dělilo jen 91 tisíciny sekundy
Ve středu snížil hodnotu kola na 1:32.089 Bruno Spengler. Jeho kolegové od konstruktéra z Bavorska Augusto Farfus a Marco Wittmann se zařadili na čtvrté a páté místo.
To, že síly jsou vyrovnané, potvrdil fakt, že první čtyři piloty dělilo od sebe pouhých 91 tisícin vteřiny.
Na rozdíl od předchozích dvou dní se v nejlepší trojce umístili všichni výrobci. Za Spenglerem se zařadil Frijns v Audi a Mercedes Pascala Werhleina.
Ačkoliv týmy nedávaly časům na kolo takovou váhu a spíše testovaly novou aerodynamiku, tak dobré výsledky členy jednotlivých stájí motivují, jak zdůrazňují jejich šéfové.
„Trať byla rychlejší než včera. Probíhalo to poměrně dobře a nasimuloval jsem pár kvalifikačních jízd. Včera jsem nebyl příliš spokojen,“ zhodnotil nováček Frijns, který byl ve středu nejrychlejším zástupcem výrobce z Ingolstadtu: „Byl jsem nejrychlejším jezdcem Audi a vypadá to slibně.“
Šestadvacetiletý Nizozemec předal odpoledne Audi RS5 DTM parťákovi Nicu Mülerovi, který skončil desátý. Seskupení se sídlem v Kemptenu opět nasadilo Mike Rockenfellera (6.) a Jamieho Greena (8.), přičemž oba dokázali vylepšit svá dosavadní osobní maxima.
„Byl to můj poslední testovací den před závodem. Každý den jsem odjel okolo 120 kol, díky čemuž se dostane tělo zpět do závodního módu,“ řekl Green. „Oba dva dny byly velmi intenzivní, protože jsme měli tak málo příležitostí k testování. Dostali jsme z toho to nelepší a jsem opravdu spokojený, jak test probíhal. Těším se na první závod, ve kterém uvidíme, jak na tom ve skutečnosti jsme.“
Mezi Rockenfellera a Greena se dostal Juncadella, který ráno absolvoval 55 kol a byl o 0.734 vteřiny pomalejší než den předtím. Odpoledne usedl za volant Paul di Resta, který tabulku časů uzavřel. Pro Auera to bylo na Hockenheimringu první nasazení. Obsadil devátou příčku.
Pořadí | Jméno | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Bruno Spengler | RBM (BMW) | 1:32.089 | 132 | |
2. | Robin Frijns | Abt Sportsline (Audi) | 1:32.134 | 0.045 | 68 |
3. | Pascal Wehrlein | Petronas (Mercedes) | 1:32.169 | 0.080 | 133 |
4. | Augusto Farfus | RMG (BMW) | 1:32.180 | 0.091 | 141 |
5. | Marco Wittmann | RMG (BMW) | 1:32.227 | 0.138 | 135 |
6. | Mike Rockenfeller | Phoenix (Audi) | 1:32.281 | 0.192 | 131 |
7. | Daniel Juncadella | Remus (Mercedes) | 1:32.361 | 0.272 | 55 |
8. | Jamie Green | Rosberg (Audi) | 1:32.805 | 0.716 | 123 |
9. | Lucas Auer | SILBERPFEIL Energy (Mercedes) | 1:32.912 | 0.823 | 138 |
10. | Nico Müller | Abt Sportsline (Audi) | 1:33.239 | 1.150 | 91 |
11. | Paul di Resta | Remus (Mercedes) | 1:33.487 | 1.398 | 80 |
Pořadí | Konstruktér | Počet kol |
---|---|---|
1. | Audi | 413 |
2. | BMW | 408 |
3. | Mercedes | 406 |
4. den testů – V čele Rast
Poslední den testů opanoval úřadující šampion René Rast (1:32.459), ovšem Spenglerovo kolo v hodnotě 1:32.089 zůstalo nepokořeno.
Nicméně, sportovní šéf BMW Jens Marquardt výsledkům testu nedává příliš velkou váhu. Před začátkem sezony musí své poznatky využít k vylepšení auta. Pravá forma se odhalí až při zahajovacím závodě.
„Byl to opravdu dobrý den, hodně jsme se naučili, “ pochvaluje si René Rast. „Na konci jsme byli na prvním místě, což je vždycky velmi dobré pro sebedůvěru. Právě v okamžiku, kdy je krátce před začátkem sezony. Ale myslím si, že jsme dnes udělali dobrý krok a můžeme se koukat v před na závod.“
Mnichovský konstruktér zopakoval tempo z předchozích dní a opět se usadil na předních příčkách s Timem Glockem na druhém, Joelem Erikssonem na čtvrtém a Philippem Engem na pátém místě. Oba nováčci z BMW se ukázali znovu ve velmi dobrém světle.
Dopoledne se postaral o první a jediné vyvěšení červených vlajek během testů Lucas Auer, když skončil v kačírku. Rakušan se nakonec s časem 1:32.789 zařadil na třetí místo. Zatímco časy jeho kolegů di Resty a Wehrleina stačily pouze na šestou, resp. sedmou, pozici.
Poslední tři místa obsadili piloti Audi v pořadí Müller, Frijns a Duval. Švýcar jezdil jen dopoledne, odpoledne vůz přenechal Frijnsovi. „Bylo to intenzivní ráno. Odjeli jsme spoustu kol a nasbírali spoustu dat. Mohli jsme zahájit náš program, což je nejdůležitější,“ těší Müllera.
„Byla to poslední možnost přípravy předtím, než začne sezony 2018. Cítím se připravený, ale těžko říct, kde jsme v porovnání s ostatními výrobci. Udělali jsme, co jsme mohli, a teď se těším na první závod,“ uzavřel Müller.
Pořadí | Jméno | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | René Rast | Rosberg (Audi) | 1:32.459 | 115 | |
2. | Timo Glock | RMR (BMW) | 1:32.749 | 0.290 | 145 |
3. | Lucas Auer | SILBERPFEIL Energy (Mercedes) | 1:32.789 | 0.330 | 147 |
4. | Joel Eriksson | RBM (BMW) | 1:32.810 | 0.351 | 139 |
5. | Philip Eng | RMR (BMW) | 1:32.827 | 0.368 | 129 |
6. | Paul di Resta | Remus (Mercedes) | 1:33.023 | 0.564 | 145 |
7. | Pascal Wehrlein | Petronas (Mercedes) | 1:33.059 | 0.600 | 132 |
8. | Nico Müller | Abt Sportsline (Audi) | 1:33.184 | 0.725 | 65 |
9. | Robin Frijns | Abt Sportsline (Audi) | 1:33.246 | 0.787 | 84 |
10. | Loic Duval | Phoenix (Audi) | 1:33.418 | 0.959 | 99 |
Pořadí | Konstruktér | Počet kol |
---|---|---|
1. | Mercedes | 424 |
2. | BMW | 413 |
3. | Audi | 364 |
Kompletní výsledky
Pořadí | Jméno | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Bruno Spengler | RBM (BMW) | 1:32.089 | 235 | |
2. | Robin Frijns | Abt Sportsline (Audi) | 1:32.134 | 0.045 | 303 |
3. | Pascal Wehrlein | Petronas (Mercedes) | 1:32.169 | 0.080 | 319 |
4. | Augusto Farfus | RMG (BMW) | 1:32.180 | 0.091 | 257 |
5. | Marco Wittmann | RMG (BMW) | 1:32.227 | 0.138 | 166 |
6. | Mike Rockenfeller | Phoenix (Audi) | 1:32.281 | 0.192 | 257 |
7. | Daniel Juncadella | Remus (Mercedes) | 1:32.361 | 0.272 | 176 |
8. | René Rast | Rosberg (Audi) | 1:32.459 | 0.370 | 191 |
9. | Nico Müller | Abt Sportsline (Audi) | 1:32.655 | 0.566 | 156 |
10. | Timo Glock | RMR (BMW) | 1:32.749 | 0.660 | 249 |
11. | Gary Paffet | Petronas (Mercedes) | 1:32.759 | 0.670 | 269 |
12. | Lucas Auer | SILBERPFEIL Energy (Mercedes) | 1:32.789 | 0.700 | 285 |
13. | Jamie Green | Rosberg (Audi) | 1:32.805 | 0.716 | 241 |
14. | Joel Eriksson | RBM (BMW) | 1:32.810 | 0.721 | 276 |
15. | Philipp Eng | RMR (BMW) | 1:32.827 | 0.728 | 263 |
17. | Paul di Resta | Remus (Mercedes) | 1:33.023 | 0.924 | 295 |
16. | Edoardo Mortara | SILBERPFEIL Energy (Mercedes) | 1:33.095 | 0.996 | 113 |
18. | Loic Duval | Phoenix (Audi) | 1:33.418 | 1.319 | 202 |
Pořadí | Konstruktér | Počet kol |
---|---|---|
1. | BMW | 1546 |
2. | Mercedes | 1539 |
3. | Audi | 1478 |