Piloti F1 v DTM (4/4): Senzační Zanardi, nejúspěšnější Nizozemec v historii DTM

Christijan Albers

Nizozemec debutoval v roce 2001 s týmem Persson Motorsport. Bodoval pouze dvakrát, přičemž zaznamenal jedno pódium. Přesto se později stal hvězdou DTM. Dal o sobě vědět zejména v roce 2003 v overalu týmu HWA, kdy bojoval o titul s legendou šampionátu Berndem Schneiderem. Nakonec mu však podlehl. Kandidátem na titul byl i následující sezonu, skončil ale třetí.

Pro sezonu 2004 se uchýlil do formule 1, ve které vydržel tři roky. Závodil však za týmy z chvostu pole, tudíž se úspěchy nedostavily.

Albers na Hockenheimringu 2008 / © hoch-zwei.net

V roce 2008 se opět vrátil do DTM. Nejednalo se však o vydařený comeback. Nutno však dodat, že od Futurecom dostal dva roky starou specifikaci audi.

Albert je díky svým výkonům, a to zejména díky titulu vice mistra v roce 2003, nejúspěšnějším nizozemským pilotem DTM.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
2001Persson MotorsportMercedes-AMG CLK DTM-2.1914.
2002Team RosbergMercedes-AMG CLK DTM-4520.
2003HWAMercedes-AMG CLK 200331.642.
2004HWAMercedes-AMG C 200411.503.
2008Futurecom TMEAudi A4 DTM 2006-11.017.

Jan Magnussen

Ve formuli 1 nepatřil Magnussen k zrovna výrazným jezdcům, co se týká výkonů, přestože jej šéf týmu Stewart Grand Prix, Jackie Stewart, označil za „nejtalentovanějšího jezdce od doby Ayrtona Senny“.

Magnussen 1995 / © twitter ITC-History 95-96

V roce 1995, kdy měl podepsáno s McLrenem a odjel jeden závod, měl zároveň angažmá u Mercedesu v DTM / ITC. Právě v ITC zazářil, když se stal vice mistrem.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1995AMG-MercedesMercedes C V611.49 / 838. / 2.
1996Warsteiner Mercedes-AMGMercedes C11.9710.

Ralf Schumacher

Mladší bratr Legendy F1 Michaela Schumachera, Ralf, za svých 180 startů triumfoval šestkrát, aby v roce 2008 zavítal do DTM k týmu Mücke Motorspot. O rok později pak přešel k HWA. Jeho nejúspěšnější sezonou byla ta v roce 2011, když získal dvě pódia – třetí místo v Hockenheimu a druhé místo ve Spielbergu – a obsadil celkovou osmou pozici s 21 body na kontě.

Schumacher na pódiu na Hockenheimringu 2011 / © hoch-zwei.net
SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
2008Mücke MotorsportMercedes-AMG C 2007-7.314.
2009HWAMercedes-AMG C 2009-5.911.
2010HWAMercedes-AMG C 2009-6.314.
2011HWAMercedes-AMG C 2009-2.218.
2012HWAMercedes-AMG C Coupé 2012-7.1017.

David Coulthard

David Coulthard, který patřil v 90. letech k uznávaným jezdcům formule 1, vyhrál 13 závodů a v roce 2001 byl vice mistrem, když jej porazil Michael Schumacher. Ovšem na tyto úspěchy se mu v DTM navázat nepodařilo.

Coulthard na Nürburgringu 2011 / © hoch-zwei.net

V cesťácích bylo jeho nejlepším výsledkem v sezoně 2012 páté místo na Norisringu a celkově skončil 15. Po tomto ročníku pověsil definitivně helmu na hřebík.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
2010Mücke MotorsportMercedes-AMG C 2008-8.116.
2011Mücke MotorsportMercedes-AMG C 2008-8.116.
2012Mücke MotorsportMercedes-AMG C Coupé-5.1415.

Giancarlo Fisichella

Ještě před tím, než Fisichella zahájil v roce 1996 kariéru ve formuli 1, strávil dva roky v DTM, v němž zaznamenal ve voze Alfa Romeo 155 sedm pódií.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1995Alfa Corse 2Alfa Romeo 155 V6 Ti-2.30 / 3715. / 10.
1996TV Spielfilm Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti-2.1396.

Alex Zanardi

Alex Zanardi, který přišel po těžké havárii během evropského závodu CART v roce 2001 o obě nohy, na závodění nezanevřel a o několik let později se vrátil za volant. Nicméně ještě před osudným okamžikem závodil v sezonách 1991-1994 a 1999 v královně motorsportu pro týmy Jordan, Minardi, Lotus a Williams. Za pět let získal pouze jeden bod.

V sezoně 2018 jej posadilo BMW v Misanu coby hostujícího jezdce do speciálně upraveného BMW M4. Tehdy Zanardi ukázal své kvality, když ve druhém závodě na domácí půdě dojel na fantastickém pátém místě.

Timo Glock – „Is that Glock?“

Poprvé se Timo Glock objevil ve formuli 1 v roce 2004. Tehdy však odjel pouhé čtyři závody, přesto se mu podařilo jednou bodovat. O čtyři roky později jej angažovala Toyota. Ačkoliv nebyli Japonci příliš konkurenceschopní, tak získal Němec celkem tři pódia. Posléze ještě reprezentoval barvy Virginu, resp. Marussie.

Glock na Hockenheimringu 2019 / © hoch-zwei.net

Od sezony 2013 doposud je aktivní v DTM, ve kterém jezdí pro BMW. Získal celkem pět vítězství a v sezoně 2018 byl nejblíže k titulu, když o něj bojoval do posledního závodu. Nakonec však skončil pátý, což je zároveň i jeho nejlepší umístění v Šampionátu jezdců.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
2013BMW Team MTEKBMW M3 DTM11409.
2014BMW Team MTEKBMW M4 DTM-3.3316.
2015BMW Team MTEKBMW M4 DTM11.5615.
2016BMW Team RMGBMW M4 DTM11.8410.
2017BMW Team RMGBMW M4 DTM11.1337.
2018BMW Team RMRBMW M4 DTM11.1445.
2019BMW Team RMRBMW M4 Turbo DTM-4.5812.

Vitalij Petrov

Ruský závodník stál mezi lety 2010 a 2012 na startu 57 velkých cen, přičemž s Renaultem, Lotusem a Caterhamem získal celkem 64 bodů. Vrcholem bylo třetí místo v úvodním závodě sezony 2011 v australském Melbourne.

Vitalij Petrov a Timo Glock v Zandvoortu 2014 / © hoch-zwei.net

Ovšem v DTM mělo jeho působení velmi rychlý spád, neboť absolvoval pouze jednu sezonu, a to v roce 2014 pod křídly Mücke Motorsport. Byl jediným jezdcem, který nezískal ani jeden bod.

Paul di Resta

Paul di Resta dal o sobě vědět především ziskem titulu v roce 2010. Ovšem posléze využil svou šanci a přijal novou výzvu ve formuli 1 s týmem Force India. Za 59 závodů dosáhl nejlépe na čtvrté místo.

Jelikož s postupem do top týmu to nevypadalo nadějně, tak se rozhodl v roce 2014 pro comeback do DTM. Ale nepodával nikterak výrazné výkony. Do boje o titul se však ještě jednou přimíchal, a to v roce 2018. Byl ale nakonec poražen jak Gary Paffettem, tak i Reném Rastem.

Di Resta na Lausitzringu 2017 / © Barbora Goldmannová, dtmnews.cz

Ale také ve formuli 1 se znovu objevil, když v roce 2017 v Maďarsku zastupoval v kvalifikaci nemocného Felipeho Massu.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
2007Persson MotorsportMercedes-AMG C 2005-3.225.
2008HWAMercedes-AMG C 200821.712.
2009HWAMercedes-AMG C 200911.453.
2010HWAMercedes-AMG C 200931.711.
2014HWADTM AMG Mercedes C Coupé-4.3615.
2015HWA AGDTM AMG Mercedes C Coupé-2.908.
2016Mercedes-Benz DTM Team HWA IIMercedes-AMG C63 DTM11.1165.
2017Mercedes-AMG Motorsport SILBERPFEIL EnergyMercedes-AMG C63 DTM11.9911.
2018Mercedes-AMG Motorsport REMUSMercedes-AMG C63 DTM31.2333.
2019R-Motorsport IAston Martin Vantage DTM-72116.

Pascal Wehrlein – „Schieb ihn raus!“

Stejný vývoj kariéry jako Brit měl také Pascal Wehrlein. Němec byl v roce 2015 v DTM korunován jakožto nejmladší šampion v historii šampionátu.

Pro následující sezonu se přesunul do formule 1 k týmu Manor, kde potvrdil své kvality a po Julesovi Bianchim se stal druhým pilotem v historii týmu, který dokázal bodovat, když v Rakousku dojel na 10. místě.

Wehrlein slaví zisk titulu, Hockenheim 2015 / © hoch-zwei.net

O rok později přešel k Sauberu, který ovšem také nedisponoval zrovna kvalitní technikou, přesto se ve Španělsku a Ázerbájdžánu probojoval do nejlepší desítky. Ovšem pro sezonu 2018 ztratil kokpit ve prospěch Charlese Leclerca a jinde místo nenašel. Takže se pro sezonu 2018 vrátil do DTM.

Jednalo se o Němcovu poslední sezonu v šampionátu, neboť se Mercedes pro ročník 2019 ze šampionátu nečekaně stáhl. Momentálně závodí ve formuli E pro indický tým Mahindra.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
2013Mücke MotorsportDTM AMG Mercedes C Coupé-10.322.
2014HWADTM AMG Mercedes C Coupé11.468.
2015HWA AGDTM AMG Mercedes C Coupé21.1691.
2018Mercedes-AMG Motorsport PetronasMercedes-AMG C63 DTM-3.1088.

Barča Goldmannová:
Related Post