Německý šampionát cestovních vozů se v posledních letech potýká se zásadním problémem: automobilky odcházejí a nové se naopak do DTM nikterak nehrnou, a to především kvůli finanční náročnosti.
První kudlu do zad zasadil vedení šampionátu Mercedes, který v průběhu sezony 2017 oznámil, že následující ročník bude pro ně posledním v DTM, aby se mohl soustředit na své projekty ve formuli 1 a formuli E.
O rok později Daniel Abt, syn šéfa týmu Audi Abt, upozorňoval na úpadek zájmu o DTM a dokonce předpovídal i možný zánik. Není se ani čemu divit. Ačkoliv probíhaly jednání s potenciálními zájemci o vstup do mistrovství, tak se dlouho nic nedělo.
Ještě v témže roce se objevily spekulace o příchodu britské prémiové značky Aston Martin, jejíž vozy by využíval tým R-Motorsport. Tehdy se však mluvilo až o roce 2020.
ITR však nechtělo dopustit, aby na startu stály v sezoně 2019 pouze dvě značky – Audi a BMW. Dohodlo se tedy s Aston Martinem na předčasném vstupu.
A ten, jak všichni víme, skončil naprostým fiaskem. Ačkoliv se podařilo jezdcům několikrát bodovat, tak skončili beznadějně poslední se 49 body na kontě. Maximem bylo šesté místo – Jake Dennis jako šestý dojel v Zolderu a Daniel Juncadella na Norisringu.
Nejenže na konkurenci extrémně ztráceli po rychlostní stránce, ale měli neustále problémy se spolehlivostí. Rovněž byla napjatá atmosféra mezi Aston Martinem a dodavatelem motorů HWA, což vygradovalo v ukončení spolupráce.
R-Motorsport se sice snažil najít řešení pro setrvání, ale nakonec byl neúspěšný a musel z DTM nadobro odejít. A budoucnost DTM byla opět nahnutá.
Nakonec se však ITR podařilo najít zachránce v podobě nově příchozího týmu, ART Grand Prix, který bude soukromou stájí BMW.
Kromě toho se stále mluví o spojení DTM a japonské série Super GT. Už byly učiněny první kroky, když Japonci již závodili ve vozech odpovídajícím pravidlům Class One, které vejdou letos v platnost i v DTM.
Malý nástřel, jak by to mohlo vypadat, dostali fanoušci vloni, když se velkého finále na Hockenheimringu zúčastnily tři vozy Super GT. Na konci listopadu pak na Fudži vyslalo DTM sedm svých vozů.
Vedení šampionátu nadále hledá nové automobilky, přesto DTM opět vrávorá na kraji útesu a klidně by se mohlo stát, že bude letošní sezona na nějakou chvíli tou poslední novodobé historii DTM. Audi totiž vztyčilo varovný prst a hrozí, že bude následovat Mercedes…
Nicméně k zániku by nedošlo poprvé. Ke stejné situaci došlo v roce 1996, když oznámily konec automobilky Opel i Alfa Romeo. Finančně náročné to pro automobilky nebylo jen z hlediska vývoje, ale také z hlediska logistiky, protože se hodně závodů konalo za hranicemi Německa.
A tím se dostáváme k dalšímu současnému problému. DTM chce být mezinárodní, tudíž se v Německu budou konat pouze čtyři závody, zatímco zbytek se pojede ve Švédsku, Rusku, Nizozemsku, Itálii, Velké Británii a Belgii.
Nám nestačí, než jen čekat a doufat, že Gerhard Berger společně s ITR přijdou na nějaké kloudné řešení, které DTM zachrání.