S příchodem Aston Martinu a návratem Fordu bude na startovním roštu rekordních osm automobilek, což je nejvíce značek od sezony 1987, kdy na startovní listině bylo ještě o jednoho účastníka více. Přesto ale už šampionát není tak jedinečný.
Psal se rok 2018. Mercedes tehdy oznámil konec v DTM, který odůvodnil tím, že se chce soustředit na projekty v jiných odvětvích motorsportu, a sice na formuli 1 a formuli E. Následující sezona se konala za účasti pouze dvou značek – Audi a BMW a zároveň se jednalo o premiérový ročník pod novými pravidly Class One, přičemž záchranným lanem šampionátu mělo být spojení s japonskou sérií Super GT.
První ochutnávku, jak by tato fúze mohla vypadat, dostali fanoušci v dubnu 2019, kdy startovali ve finále na Hockenheimringu Rio Hirakawa s Nickem Cassidym v Lexusu, Tsugio Matsuda s Ronniem Quinatrellim v Nissanu a Jenson Button v Hondě. O měsíc později se role vyměnily a do Japonska na okruh na úpatí hory Fudži vyslalo DTM hned čtyři zástupce. V kategorii GT500 doplnil soupisku vůz BMW týmu RBM a tři Audi týmů Phoenix, Rosberg a Abt. To však bylo naposledy, co se spolu potkala sporťáky a cesťáky na jedné trati.
Dvě série, jeden závod: DTM a japonské Super GT přepisují historii
Další nadějí na udržení šampionátu byl rovněž příchod Aston Martinu, jenže jejich forma byla tristní a po konci sezony jak zpráskaní psi s ušmudlanými 49 body na kontě z DTM odešli.
Ve druhé sezoně s „Class One“ regulemi se opět začala pokládat otázka, co bude s šampionátem dále, protože to bylo opět o boji mezi pouhýma dvěma automobilkami – Audi a BMW. Přičemž právě značka z Ingostadtu hrozila, že i ona by mohla následovat Mercedes. A na konci sezony své hrozby naplnila.
Aby nedošlo k úplnému zániku německého šampionátu cestovních vozů jako v sezoně 1996 (tehdy ITC), přičemž novodobá éra série pod novým názvem DTM přišla až o čtyři roky později, v roce 2000, se ITR rozhodlo upustit od pravidel „Class One“ a přeorientovat se pro sezonu 2021 na vozy GT3, s čímž konečně přilákali další automobilky – Ferrari, McLaren, Lamborghini, Porsche – a přiměli k návratu Mercedes. McLaren si dal posléze dvouletou pauzu, než vloni opět obohatil startovní rošt. Byť tradiční značky v DTM setrvaly i po přechodu na vozy GT3, tak už nebyly továrními týmy, ale staly se z nich soukromníci.
Definitivní konec Audi
O tři roky později utrpělo DTM další obrovskou ránu. Audi oznámilo konec spolupráce s týmem Abt, což znamená, že šampionát definitivně opouští a v DTM už pokračuje pouze jediná tradiční značka – BMW.
DTM přežilo! Ale za jakou cenu?
Nicméně i přes konec Audi se startovní rošt rozšiřuje, a to díky návratu Fordu a Aston Martinu. Počet se vyšplhal na solidních osm automobilek, což je od roku 1987 druhý nejvyšší číslo v historii DTM. Tehdy startovalo 9 značek – Mercedes, BMW, Volvo, Ford, Opel, Rover, Alfa Romeo, Toyota a Volkwagen.
Je pěkné, že automobilky opět projevují zájem o účast v DTM. Ale za jakou cenu? Série od roku 2021, kdy se začalo závodit s GT3, přišla o svůj punc exkluzivity. A to z jediného důvodu: Stala se přímým konkurentem ADAC GT Masters, které také nasazuje vozy GT3. Nepřidává tomu ani fakt, že navíc se počínaje rokem 2023 stalo DTM součástí portfolia právě ADACu.
Podle mě není ideální řešení, mít v jedné zemi dvě série se stejnou specifikací vozů. DTM bylo dříve mistrovstvím cestovních vozů, čímž se od GT Masters výrazně odlišovalo a zároveň se jednalo o jeden z mála šampionátů, kde závodily (závodí) „cesťáky“.