Kluzký beton zapříčinil na Hungaroringu chaos v boxech. Výsledek? Tři zranění a diskvalifikace

© DTM / YouTube

V neděli se nad Hungaroringem prohnal krátký, ale za to silný déšť, který způsobil nemalý chaos v boxové uličce. Nejprve na kluzkém betonu ztratil kontrolu nad svým autem Lucas Auer, o pár chvil později jej následoval Edoardo Mortara a v dalším kole boural také Bruno Spengler. Všichni tři byli následně diskvalifikováni.

Zejména na první nehodu pilota Mercedesu nebyl pěkný pohled, neboť srazil jednoho maršála a dva ze svých mechaniků. Ačkoliv zranění nebyla životu nebezpečná, tak byla přinejmenším vážná. U Mortary a Spenglera došlo už jen k poškozením na voze. Závod byl následně přerušen a v boxech se objevily sanitky, které se postaraly o zraněné.

Zda se nehodě dalo zabránit, je otázkou. Ze záběrů bylo totiž jasně vidět, že pruh přímo u boxů byl pokryt poměrně velkým množstvím vody a v případě, že máte nasazené slicky, tedy pneumatiky do sucha, tak toho už příliš nezmůžete. Nicméně, ředitelství závodu na to mělo jiný názor a všechny tři piloty dodatečně diskvalifikovalo.

Auer, Mortara i Spengler v závodě pokračovali, ovšem pro mladého Rakušana závod víceméně skončil inkriminovaným okamžikem, protože byl otřesen: „Po incidentu během zastávky v boxech pro mě závod bohužel skončil. Sice jsem dojel do cíle, ale mě šlo jen o to dozvědět se, jak se oběma maršálům vede. Všechno ostatní mi bylo jedno.“

„V boxové uličce jsou různé typy asfaltu. Zajížděl jsem tam co nejpomaleji to šlo, ale už jsem nikam nemohl a jen jsem se přímo sklouzl a narazil. Už jsem byl jen pasažérem, nic takového jsem ještě nikdy nezažil. Něco takového se už nesmí stát,“ popisuje situaci 23 letý rodák z Tyrolska, zatímco Mortara měl větší štěstí v neštěstí: „Zrovna jsem říkal svým mechanikům, že jsem během zastávky v boxech měl obrovské štěstí v neštěstí. V rychlosti 40 nebo 50 km/h jsem trefil boxové stání a naštěstí jsem při tom nikoho nezranil. Za to jsem opravdu rád, protože to dneska mohlo dopadnout moc špatně a já bych tomu býval nijak nemohl předejít. Když jsem přijel do boxů, tak byla celá ulička pod vodou a byla tam sanitka a všude maršálové. Jakmile jsem trochu dupl na brzdu, kola se zablokovala a já jel přímo do mechaniků a boxového stání. Po takovéto události nehraje výsledek závodu vůbec žádnou roli. Jsem rád, že se při tom mému mechanikovi nic nestalo a je mi líto, že to u toho maršála se zlomenou nohou nedopadlo dobře. Přeji mu brzké uzdravení.“

Bruno Spengler: „Nejprve bych se chtěl omluvit mému mechanikovi. Ačkoliv jsem jsem jeli znatelně pomaleji než obvykle, tak se mi kola zablokovala. Díky tomu jsem jej trefil. Je mi to opravdu líto. Naštěstí se mu nestalo nic vážného.“

Výsledek druhořadý

Byť získalo BMW v neděli ‚tripple‘, když na pódiu stáli pouze jezdci mnichovské automobilky – Marco Wittmann, Timo Glock a Philip Eng, tak výsledek pro ně byl druhořadý a i během ceremoniálu mysleli na zraněné.

Vedoucí vývoje vozů BMW Rudolf Dittrich řekl: „Sportovní události jsou dnes druhořadé. Hlavní je, že osoby zasažené incidenty v boxech nejsou těžce zraněné a snad budou brzy zdraví. Také při zastávce Bruna Spenglera to bylo velmi těsné. Jsem rád, že u týmu BMW RBM se nestalo nic špatného.“

„Dnešní vítěství věnujeme samozřejmě těm, kteří byli během dnešního závodu zraněni,“ nechal se slyšet Stefan Reinhold, šéf týmu RMG, a šéf RBM Bart Mampaey dodává: „Naštěstí se žádný z našich mechaniků při zastávce v boxech nezranil. Také doufám, že budou i ostatní zranění brzo v pořádku. Věděli jsme, že tady (v Budapešti) může být boxová ulička velmi kluzká, ale když prší tak prudce, jako v této fázi, tak nemá pilot na slickách žádnou šanci.“

Paffett se zastává svých kolegů

K nepříjemnému incidentu se vyjádřil na svém twitterovém účtu také Gary Paffett, který se svých kolegů a rivalů zastává.

„Bylo téměř nemožné při těchto podmínkách nenabourat. Je mi líto mých kolegů a soupeřů, že byli potrestaní,“ napsal.

Bezprostředně po závodě Paffett poslal tvrdá slova kritiky na konto DMSB a vedení závodu. Podle něj totiž došlo k zásadnímu pochybení. Závod měl být zastaven okamžitě poté, co havaroval Auer. „Rozhodně a bez pochyb. Už tehdy byla situace špatná, protože byl jeden raněný,“ zlobí se Angličan, který zachází se svou kritikou ještě dál: „Celý závod byl katastrofický. Byl to ten nejostudnější závod, kterého jsem se kdy zúčastnil.“

„Nechápu, jak se může pokračovat v závodě s člověkem, kterému v boxech zlomili nohu. Neuvěřitelné. Jak někdo může pustit do boxový uličky sanitku a zároveň tam nechat zajíždět ostatní auta a povolit měnit pneumatiky? A to na asfaltu, který je jako led? Nechápu to. Když vidíte první nehodu, závod zastavte. Okamžitě. Během Edoardovy nehody mohli zemřít lidi,“ varuje na závěr šampion z roku 2005, jehož slova citoval německý portál SPEEDWEEK.com.

DMSB se brání, ale schytává další sprchu kritiky

„Pravidla říkají, že od tohoto momentu (když je na trati safety car, pozn. red.) nesmí být boxová ulička využívaná pro povinné pitstopy, aby mohli doktoři v klidu vykonávat svou práci, aniž by musel být závod přerušen,“ stojí na oficiálních stránkách šampionátu, což se ovšem nestalo, neboť i přes to, že bylo bezpečnostní vozidlo na trati, zajížděli do boxů další a další piloti.

Expert německé televizní stanice Sat.1 a bývalý pilot DTM Timo Scheider je stejného názoru jako Paffett a diskvalifikaci označil za „naprostou hloupost. Při těchto podmínkách nemůžete žádnému z jezdců nic vyčítat.“

Barča Goldmannová:
Related Post