Věděli jste, že se v německé sérii cestovních vozů objevilo několik Čechů, kteří dokonce měli vlastní stáje?
Na konci 80. let minulého století se poprvé objevilo na soupisce DTM české jméno. V roce 1989 nastoupil na start vybraných závodů rodák z Prahy Oldřich Vaníček, jenž závodil za svůj vlastní tým Team Vanicek. Ačkoliv získal jeden bod, když projel cílem na 18. místě (tehdy byly udělovány body prvním 18-ti jezdcům v cíli), tak skončil na předposledním místě (48./49.).
O dva roky později, tedy v roce 1991, se jel premiérový závod na Masarykově okruhu v Brně, do kterého nastoupil s týmem Vaníček Josef Venc. Nicméně na úspěch majitele týmu se mu navázat nepodařilo, neboť skončil na 27. místě (z 30). Následující rok se opět tohoto závodu zúčasnil, ovšem tentokrát s týmem Kaučuk.
Venc nebyl jediným Čechem na startovním roštu. Do brněnského závodu odstartoval ještě jeden český závodník, a sice Václav Bervid, jenž hájil barvy vlastní stáje Bervid Sport. Ani jeden se však nedostal do nejlepší desítky, přesto se 12. (Venc), resp. 13. místo (Bervid) dá označit za úspěch, neboť dohromady startovalo 25. vozů.
Sezonu 1993 absolvoval celou Venc i Bervid, přičemž si první jmenovaný připsal v Norimberku na své konto jeden bod za solidní 10. místo. V celkovém hodnocení obsadil 20. místo. Do osmi závodů nastoupil v barvách svého vlastního týmu Svarc Racing Team Václav Švarc. Švarcovým maximem bylo 16. místo, rovněž v Norimberku.
Jméno | Sezona | Tým | Počet závodů | Nejlepší umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|
Oldřich Vaníček | 1989 | Vaníček (BMW) | 6 | 18. | 1 |
Josef Venc | 1991 | Vaníček (BMW) | 1 (Brno) | 27. / 30. | 0 |
1992 | Kaučuk (BWM) | 1 (Brno) | 12. / 22. | 0 | |
1993 | Kaučuk (BMW) | 20 | 10. / 28. | 1 | |
Václav Švarc | 1993 | Švarc Racing Team (Opel) | 8 | 16. / 28. | 0 |
Poté následovalo 11 let bez zástupce naší červeno-modro-bílé trikolory. Teprve s návratem Masarykova okruhu v roce 2004 jsme mohli najít mezi jezdci další české jméno, které jsme vídali i v královně motorsportu, Formuli 1, neboť v letech předchozích testoval vůz týmu Prost Acer (2001) a Jordan (2003). Jaroslav Janiš. Rodák z Olomouce řídil vůz stáje Sonax Dark Dog AMG Mercedes. Ačkoliv získal bod za 8. místo v závodě v Šanghaji, tak v celkovém hodnocení svítila nula, neboť onen závod nebyl započítán do šampionátu.
Brno hostovalo DTM ještě v sezoně 2005, avšak už bez zástupce z České Republiky. Zatím poslední Čech závodící v tomto šampionátu je datován k roku 2009. Řeč je o Tomáši Kostkovi, jehož maximem byla tři 11. místa v úvodních dvou podnicích ročníku, na Hockenheimringu a Lausitzringu, a v závěrečném závodě konaném rovněž v Hockenheimu. V konečném hodnocení se umístil na předposledním místě. Otázka návratu zlínského závodníka do DTM po testech s týmem Audi v roce 2016 zůstala však na úrovni spekulací.
Jméno | Sezona | Tým | Počet závodů | Nejlepší umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|
Jaroslav Janiš | 2004 | Sonax Dark Dog AMG Mercedes (Mercedes) | 10 | 13.* | 0 |
Tomáš Kostka | 2009 | Kolles Futurecom-BRT (Audi) | 10 | 11. | 0 |
*není zahrnut nemistrovský závod v Šanhgaji
Podle našich informací měl blízko ke vstupu do DTM Josef Král, který jednal s Audi. Ovšem námluvy ztroskotaly na nepříliš dobrých podmínkách nabízených ze strany týmu. Nyní není na obzoru žádná jiná česká tvář, která by usilovala o vstup do DTM.