Exkluzivně: Mattias Ekström je rád, že za něj rozhodlo Audi (+DE)

© DTM media

Přinášíme vám exkluzivní rozhovor s Mattiasem Ekströmem, ve kterém se rozpovídal o boji o titul, vynechaném závodě šampionátu World RX či svém rivalovi Lucasu Auerovi.

Mattiasi, jsme v polovině sezóny a šampionát jezdců je neuvěřitelně vyrovnaný. Sice jste lídrem, ale na záda Vám dýchá René Rast s jednobodovou ztrátou a třetí Lucas Auer s 99 body na kontě. Pořadí se závod od závodu mění a kandidátů na titul je se zbývajícími čtyřmi víkendy hned několik. Cítíte se být pod tlakem?

Ne. Snažím se myslet závod od závodu a odvést vždycky tu nejlepší práci. Člověk taky potřebuje u nových pravidel nějaké to štěstí, jak jsme viděli v Budapešti a Moskvě. Tam jsem byl ve vedení, když vyjelo Safety car. Množství kandidátů na titul se od teď víkend po víkendu bude redukovat. Doufám, že budu do finále na Hockenheimu jedním z adeptů na titul.

Na Norisringu jsme byli svědky neskutečného finiše, který byl asi nejtěsnějším v historii šampionátu, když jste Vy, Edoardo Mortara a Marco Wittmann proťali cílovou čáru bok po boku. Po podrobné fotoanalýze jste však projel cílem o pár tisícin později než třetí Mortara. Jaké byly Vaše pocity těsně po konci závodu?

Byl to stylový finiš. Chybělo mi k pódiu jen pár centimetrů. Samozřejmě, že by bylo pěkné stát v obou dnech na Norisringu na pódiu. Ale tomu v poslední zatáčce zabránil svým útokem Marco Wittmann. Zklamaný bych byl, kdybych tímto způsobem přišel o vítězství.

Ještě zůstaneme u Norisringu. V ten samý víkend se jel také závod v Rallycrossu. Vy jste stál před poměrně těžkou volbou – DTM nebo World RX. Nakonec ale Audi rozhodlo za Vás. Kdyby bylo pouze na Vás: Volil byste stejně, nebo by vyhrál domácí závod Word RX?

Byl jsem opravdu rád, že jsem se nemusel rozhodnout sám. Höljes a Norisring jsou skvělé akce. Kdybych nestartoval na Norisringu, tak bych neměl téměř žádnou šanci na třetí titul v DTM.

V pondělí přišel Mercedes s překvapivým oznámením, a sice že na konci sezóny 2018 z DTM odejde. Co na to říkáte? Bude to podle Vás znamenat konec šampionátu, nebo se najde nějaké rozumné řešení, které by jej mohlo zachránit?

To nemůžu posoudit. Přijít s dobrým nápadem, jak to bude dál, je prací Gerharda Bergera a Floriana Zitzlspergera z ITR. Ale odchod Mercedesu je samozřejmě pro DTM trpkou ránou. Bojovat dlouhých 16 let proti Mercedesu bylo pro mě něco zcela mimořádného.

Nyní je mezi závodem v Moskvě a Zandvoortu téměř měsíční pauza. Jak ji strávíte?

Nejprve byl na mém programu závod v Rallycrossu v Kanadě s mým týmem EKS. Potom jsem měl pár dní prázdniny s mojí rodinou v Itálii. Velmi jsem si to užil.

Nedávno jste se nechal slyšet, že pokud by se nedostal do Formule 1 Lucas Auer, tak je cesta do královny motorismu pro piloty DTM definitivně uzavřená. To se ale nestane, jelikož Lucas v rámci testů na Hungaroringu naskočí do vozu Force Indie. Věříte, že tím si opravdu řekne o angažmá?

Názor, že má Lucas Auer talent na to jezdit ve Formuli 1, jsem nezměnil. Každopádně mu držím palce, aby to dokázal.


Mattias, wir befinden uns bereits in der zweiten Hälfte der Saison und in der Fahrerwertung ist es derzeit unglaublich ausgeglichen. Sie liegen zwar in Führung, aber René Rast ist mit einem Punkt Abstand in Reichweite. Auch der drittplatzierte Lucas Auer ist auch ziemlich nah daran. Die Platzierung ändert sich von Rennen zum Rennen und mit den übrigen vier Wochenenden gibt es mehrere Kandidaten für den Titel. Fühlen Sie sich unter dem Druck?

Nein. Ich versuche von Rennwochenende zu Rennwochenende zu denken und immer den bestmöglichen Job zu machen. Man braucht bei dem neuen Reglement auch etwas Glück, wie man in Budapest und Moskau gesehen hat. Da war ich jeweils in Führung, als das Safety Car kam. Die Zahl der Titelkandidaten wird sich ab jetzt von Wochenende zu Wochenende reduzieren. Ich hoffe, ich bin bis zum Finale in Hockenheim einer der Titelanwärter.

Auf dem Norisring wurden wir Zeugen eines wahnsinnigen Finishs, das wahrscheinlich eines der engsten in der DTM-Geschichte überhaupt gewesen ist, als Sie, Edoardo Mortara und Marco Wittmann Rad-an-Rad über die Ziellinie kamen. Nach einer gründlichen Analyse der Rennleitung wurden Sie als Vierter klassifiziert. Das musste eine sehr große Enttäuschung für Sie sein…

Das war ein sehr cooles Finish. Mir haben nur ein paar Zentimeter zum Podium gefehlt. Natürlich wäre es schön gewesen, am Norisring an beiden Tagen auf dem Podium zu stehen. Aber das hat Marco Wittmann mit seinem Schubser in der letzten Kurve verhindert. Aber das ist abgehakt. Enttäuscht wäre ich gewesen, wenn ich auf diese Art einen Sieg verloren hätte.

Wir bleiben noch beim Wochenende am Norisring. Am Freitag fand auch der Rallycross-Lauf statt. Sie sind vor eine relativ schwere Wahl gestellt worden – die DTM- oder World-RX-Teilnahme. Audi hat jedoch letztlich für Sie entschieden. Wenn nur Sie die Entscheidung treffen dürfen, würden Sie ähnlich wählen, oder würde das World-RX-Heimrennen gewinnen?

Ich war sehr froh, dass ich diese Entscheidung nicht selbst treffen musste. Höljes und Norisring sind beides tolle Events. Aber wäre ich am Norisring nicht gestartet, hätte ich jetzt wohl kaum noch eine Chance auf einen dritten DTM-Titel.

Am Montag kam Mercedes mit der überraschenden Meldung heraus, dass die Silberpfeile nach dem Ende der 2018er-Saison die DTM verlassen. Was sagen Sie dazu – wird das das definitive Ende der DTM bedeuten, oder wird man eine vernünftige Lösung finden, die sie retten könnte?

Ich kann das nicht beurteilen. Es ist der Job von Gerhard Berger und Florian Zitzlsperger von der ITR mit einer guten Idee zu kommen, wie es weitergehen kann. Aber natürlich ist der Mercedes-Ausstieg ein herber Schlag für die DTM. In der DTM 16 Jahre lang gegen Mercedes-Benz zu kämpfen, war für mich etwas ganz Besonderes.

Nun ist fast einmonatige Pause zwischen den Lauf in Moskau und Zaandvoort. Wie verbringen Sie die freie Zeit?

Erst einmal stand der Rallycross-WM-Lauf in Kanada mit meinem Team EKS auf dem Programm. Und dann gab es ein paar Tage Ferien mit meiner Familie in Italien. Das habe ich sehr genossen.

Vor kurzem haben Sie gesagt, dass, falls Lucas Auer es nicht in die Formel 1 schafft, die Tür in die Königklasse für DTM-Piloten geschlossen ist. Das wird aber hoffentlich nicht passieren, weil Lucas im Rahmen des F1-Young-Tests nach dem Ungarischen GP am Hungaroring ins Auto von Force India einspringt.  Glauben Sie, dass er sein Test ein Anzeichen für einen baldigen Wechsel in die Formel 1 ist?

Meine Meinung hat sich nicht geändert, dass Lucas Auer das Talent hat, Formel 1 zu fahren. Aber Talent alleine reicht meistens nicht, um in die Formel 1 zu kommen. Ich drücke ihm auf jeden Fall die Daumen, dass er es schafft.

Barča Goldmannová:
Related Post