Každý fanoušek bohaté historie DTM určitě zná jméno Ellen Lohr. Německá závodnice se zapsala především svým vítězstvím na Hockenheimringu v roce 1992.
Lohr původně závodila v monopostech, ale jak už to bývá, svou roli hrají finance a zájem sponzorů. Přesto si paní závodnice dokázala vyjet mnoho skvělých úspěchů.
I když to hodně fanoušků neví, v roce 1987 se ukázala s vozem Alpina BMW v DTM poprvé, ale pouze na tři závody.
„V roce 1987 jsem už byla sice součástí DTM, ale pouze jako host na tři závody s Alpinou BMW. V tom samém období jsem byla mezi mladými talenty ve formuli Ford. Musím říct, že můj nejpamátnější závodní víkend byl právě toho roku na Salzburgringu, kdy jsem vyhrála celkově šampionát ve formuli Ford v sobotu a v neděli jsem skončila v DTM druhá, před všemi továrními jezdci. Nicméně jak říkám, byla jsem pouhý host. Mým cílem bylo tehdy postupovat ve formulových monopostech, tedy do formule 3,” prozrazuje Lohr.
Němce se dařilo i nadále, ale na formuli 1 to bohužel nestačilo. Pravděpodobně za to mohla i politika, která je v motorsportu dodnes.
„Ve formuli 3 jsem závodila proti chlápkům jako byli Schumacher, Hakkinen, Wendlinger nebo Frentzen. Měla jsem několik umístění na stupních vítězů a skončila jsem celkově druhá v evropském finále v Monaku.
V tomto období vás mají kontaktovat týmy formule 1 kvůli testování nebo tak, ale to se mi nikdy nestalo. Zaprvé proto, že jsem neměla manažera a za druhé proto, že bylo příliš brzy mít ženu ve vrcholném motorsportu.”
I když se dveře zavřely, jistá šance na testování zde byla. Špatná souhra okolností ale Ellen nepřála ani napodruhé.
„Nicméně jsem i tak měla mít test ve formuli 1 se Sauberem Mercedes. Tehdy jsem byla jezdec Mercedesu v DTM s dobrými úspěchy. Bohužel měl Karl Wendlinger velkou nehodu v GP Monaka, pouze víkend předtím, než jsem měla testovat vůz v Itálii. Po sezoně se Sauber a Mercedes rozdělili, a já už nikdy takovou možnost nedostala.”
Do formule 1 se tedy dveře zavřely, ale naopak přišla nabídka na cestovní vozy. Můžeme to vidět dodnes, že jezdci z formule 3 přicházejí právě do německého šampionátu. Takovým příkladem budiž Gary Paffett nebo Jamie Green. Lohr tak byla Mercedesem vybrána na pozici závodního jezdce v DTM.
„Byla jsem vybrána díky mým výsledkům ve formuli 3 a některým závodům s továrním týmem BMW v evropském šampionátu cestovních vozů. Když jsem závodila ve formuli 3, tak jsem poznala Norberta Hauga(později šéf Mercedesu v DTM), který byl tehdy novinář a už jsme byli v kontaktu. Tehdy byl jeho magazín mým sponzorem. Takže rozhodně mi tento kontakt pomohl!,” odhaluje Lohr v rozhovoru zákulisí vstupu do šampionátu.
Lohr tak zažila skutečnou premiéru v DTM až v roce 1991 pro Mercedes. U německé automobilky ztrávila celkově šest sezon a získala jedno vítězství. Fanoušci i novináři se přiklání k tomu, že devadesátá léta byla zlatá éra DTM. S tím souhlasí i samotná závodnice.
„Ó ano, zlaté roky, naprosto souhlasím! Mám na to skvělé vzpomínky, získala jsem pět pódií včetně vítězství na kratkém Hockenheimu. To bylo skvělé, ale také bylo skvělé závodit na dlouhé verzi Hockenheimu. Všechen ten slipstream a šikany, to bylo neuvěřitelné.”
Vítězství na Hockenheimu ale přineslo obrovskou kontroverzi, jelikož při nájezdu do první zatáčky se srazila se svým tehdejším týmovým kolegou Kekem Rosbergem. Ani jednomu vozu se nic nestalo, ale Rosberg se cítil dotčený, proto hned po startu druhého závodu sestřelil Lohr i sebe a oba závodníci nedokončili závod.
„Týmový kolega je vždy váš největší soupeř, ale nechci, aby to vyznělo špatně. Já a Keke jsme spolupracovali velmi dobře kromě tohoto. Musím říct, že jsem měla týmové kolegy, se kterými se pracovalo hůř, než s ním.”
Bohužel DTM bylo a je nevyzpytatelné. Keke Rosberg odešel k Opelu, kde vytvořil vlastní tým. Dokonce se přidala i velká osobnost Mercedesu Klaus Ludwig. Byla zde šance i pro Lohr?
„Popravdě jsem během sezony 1996 měla diskuze ohledně místa s Opelem také. To ještě nikdy nikde nezaznělo! Nicméně jsem podepsala s Mercedesem v poháru tahačů. Už jsem nechtěla řídit staré vozy Mercedesu. Roky 1995 a 1996 byly opravdu těžké, protože jsem dostala materiál, který byl mnohem pomalejší, než aktuální specifikace. Už to nebyla zábava. Pohár tahačů byla nabídka z říše snů, protože DTM na konci 1996 skončilo.”
DTM sice bylo přerušeno, ale jenom na tři sezony. V roce 2000 se velkolepě vrátilo a pokračuje dodnes. Ludwig se vrátil k Mercedesu, ale Lohr v soupisce nebyla.
„Jakmile se objevily spekulace, že se DTM dá znovu dohromady, závodila jsem v DTC, což byla taková druhá cenová kategorie cestovních vozů v té době. Chtěla jsem ukázat, že na to stále mám i poté, co jsem byla úspěšná s tahači. Získala jsem tři pole position, ale vůz nebyl příliš spolehlivý. Nabídka na DTM už ale nikdy nepřišla, i když jsem to opravdu chtěla znovu zažít…”
Závodnice tak trávila následující léta v tahačích, rally a dokonce i rally Dakar. Překvapivě v roce 2013 odjela závody i pro český tým Buggyra.
„Vážím si českých fanoušků a řekla bych, že Autodrom Most je jednou z nejhezčích tratí v Evropě. Popravdě je to moje oblíbená trať. V roce 2013 jsem odjela pár závodů s Buggyrou a trať si zamilovala ještě více. Čeští fanoušci jsou fantastičtí, velmi zaujatí. Miluji je!”
Lohr už podle vlastních slov nezávodí, i když jsme ji mohli vidět ještě v loňském roce v rámci Euro Nascaru, kde byla také hostem.
„Oficiálně jsem moji kariéru ukončila v roce 2016. V mém posledním závodě jsem skončila na pódiu. Byla jsem druhá v Le Mans, což bylo skvělé finále mé jednatřicetileté kariéry. Minulý rok jsem dostala nabídku od rakouského týmu DF1 Racing, abych si zkusila Nascar. Musím říct, že jsem si roli “gentlewoman” závodnice užila. Bohužel týmu došly finance a proto jsem mohla odjet jen pár závodů. Ale kdo ví, je to skvělá šampionát a třeba si ještě pár závodů jako profesionální hobby jezdec vyzkouším. Nikdy neříkej nikdy!”
A co vy, komu jste fandili ve zlaté éře závodění? Určitě se pochlubte do komentářů!