Bývalý pilot DTM je přesvědčený, že za jeho nezdary v šampionátu může především týmová režie.
Daniel Juncadella byl v DTM aktivní mezi sezonami 2013-2016, 2018-2019 a v roce 2021, přičemž pokaždé usedal za volant Mercedesu. Nikdy ale nepodával nijak přesvědčivé výkony. Během svého sedmiletého působení pouze jednou triumfoval, a to na Brands Hatch v roce 2018, jinak zpravidla dojížděl mimo body. Jeho nejlepším umístěním v konečném hodnocení bylo 9. místo ze sezony 2021.
Podle jeho slov mohla za jeho špatné výsledky zejména politika v Mercedesu. V podcastu „Over The Limit“ bratrů Laurense a Driese Vanthoora uvedl: „DTM mi svojí politikou zničilo jistým způsobem kariéru.“
Nikdy nepochopil některá rozhodnutí, proto „pět let neměl žádné výsledky“. Přiznal, že si nechal pomoci od sportovního psychologa, aby získal nazpátek sebedůvěru: „Když výsledky nepřicházejí, tak vás to zkrátka zlomí.“
Nepomohla mu ani nehoda v prvním tréninku na GP Brazílie 2014, když plnil u Force Indie ve formuli 1 roli rezervního jezdce a dostal příležitost posadit se do jejich monopostu.
„Naboural jsem ve volném tréninku auto, protože jsem byl zkrátka mentálně zničený. Neuměl jsem se s tím vypořádat. Když slyším DTM, propadám už panice. Nechci o tom ani slyšet.“
Je ale záhadou, že došlo k tak rapidnímu propadu formy, jelikož v juniorských sériích zářil. Do DTM přišel jako šampion podpůrné série DTM, evropské formule 3, poté, co jeho sponzor Astana nestihl včas zaplatit za kokpit u Rapaxu ve formuli 2, což mu zhatilo další plány v monopostech.
Už při vstupu do německého šampionátu cestovních vozů se mu lepila smůla na paty. Když dostal angažmá u týmu Petra Mückeho, měl být původně jeho týmovým kolegou Ralf Schumacher, jenže Němec nečekaně ukončil svoji kariéru. Jeho novým parťákem se stal rival v boji o titul ve formuli 3 Pascal Wehrlein, se kterým měl velmi napjaté vztahy kvůli několika vzájemným kolizím z roku 2012 a z úvodního podniku sezony 2013.
„Nemohl jsem ho vystát, a on nemohl vystát mě,“ přiblížil atmosféru v týmu rodák z Barcelony, který dále popisuje, jak se členové týmu snažili o zlepšení vztahů: „Takže jsme oba šli do Mücke Motorsport a absolvovali jsme teambuilding. Někde v Německu, společně na lodi, na nějakém jezeře s majitelem týmu, týmovým manažerem a inženýry. Částečně jsme se udobřili.“
Nečekaně nízké cíle a týmová režie
Proč došlo k vyčištění vzduchu? Pravděpodobně, že byli na stejné lodi a oba překvapily nečekaně nízké cíle. „Řekli nám: ‚Naším cílem pro tuto sezonu je něco okolo 14., 15. místa.‘ Podívali jsme se na sebe: ‚Co? Co tím myslíte? Právě jsem vyhrál formuli 3. On pojede svoji druhou sezonu, vedl formuli 3. Proč musíme usilovat o 14., 15. místo?'“
Na Norisringu, pátém víkendu z deseti, už jim bylo jasné, jak se věci mají. Dříve se kvalifikace skládala ze čtyř částí: nejprve postoupilo nejlepších 16 pilotů, dále se bojovalo o TOP10 a na konci se rozhodovalo mezi nejlepšími čtyři, kdo získá tzv. super-pole. „Všechny mercedesy byly velmi rychlé. Pascal a já jsme byli rychlí. Přežili jsme Q1 a Q2 a pak přišla Q3 s deseti auty.“
První náznaky týmové režie přišly právě v Q3, když byl další pilot z kádru Mercedesu a kandidát na titul Gary Paffett na P4 „a Wehrlein měl fialový druhý sektor, nebo tak nějak. Pak mu do vysílačky řekli: ‚Box, box, box, box! Nemáme palivo, nemáme palivo! Museli jsme zastavit, jinak budeme diskvalifikovaní!‘ Kolo nedokončil, protože by se nejspíše dostal do Q3 a postaral by se o to, že by byl Paffett pátý.“ Paffetovi díky tomu čtvrté místo zůstalo a postoupil do boje o super-pole.
V roce 2013 byly povinné dvě zastávky v boxech, přičemž musely být využity obě sady pneumatik. Pro nedělní závod naopak padl Černý Petr na Španěla.
„Na Norisringu k opotřebení nedocházelo, takže byla měkčí směs nejlepší. Mohli jste ji mít skoro celý závod,“ popisuje Juncadella, který však doplatil na postartovní kolizi a musel zamířit ke svým mechanikům, kteří mu nasadili tvrdší sadu. Později na trať vyjel safety car a tým jej znovu stáhl do boxů, tentokrát dostal měkké pneumatiky. Juncadella se vrátil na posledním místě, ale aspoň už měl odbyté oba povinné pitstopy.
„Jezdil jsem tedy tak, abych pneumatiky šetřil – a najednou jsem byl druhý. A kdo byl ve vedení? Gary Paffett. Byl na tvrdých gumách, protože strategii pokazili a já jsem jej stahoval tři vteřiny na kolo. Najednou jsem byl na něm nalepený,“ vzpomíná. Tým mu však nařídil, aby drželi pozice: „Řekli mi, že mám týmového kolegu bránit. Nemohli mi přímo říct, abych za ním zůstal, protože existovalo tohle pravidlo.“
Mezi lety 2008-2013 totiž byly týmové režie v DTM zakázány, proto nemohl tým nakázat, aby jeden pilot nepředjížděl druhého. „Řekli mi tedy: ‚Braň, nebo chraň svého týmového kolegu. Podíval jsem se do zrcátka, ale nikdo za mnou nebyl.“
Juncadella po kuriozní vysílačce přemítal nad tím, že “ jsem mohl vysílačku odpojit, předjet ho a vyhrát můj první závod DTM. Pak bych byl na den hrdinou, ale předpokládám, že by se to z dlouhodobého hlediska nevyplatilo.“
Španěl poslušně zůstal za Paffettem, avšak soupeři se po zastávkách v boxech dostali před něj. Mimo jiné také pilot Audi Edoardo Mortara, který s Paffettem bojoval a Juncadella tak sledoval souboj z první řady: „Měli kontakt, a Mortara pak hrál s Paffettem trochu špinavou hru.“
Paffett si to nenechal líbit, což zapříčinilo, že oba skončili ve zdi. Juncadella jen kroutil nevěřícně hlavou: „Pomyslel jsem si: ‚Jedu za ním 20 kol a zahodím vítězství. A on s ním pak má absolutně zbytečnou nehodu, protože byl naštvaný.“
Juncadella nakonec dojel na čtvrtém místě, protože byl vítěz Matthias Ekström diskvalifikován kvůli legendární aféře s vylitou flaškou vody, nechvalně proslulou „Watergate“, kdy se švédskému závodníkovi vylila voda do vozu a došlo k nepovolené změně váhy.
Také o dva závodní víkendy se v Eifelu ukázalo, „jakou kontrolu nad námi mají.“ V hlavní roli nebyl opět nikdo jiný než Paffett.
Pro podniky na Nürburgirngu jsou typické nevyzpytatelné podmínky, což zapříčinilo, že Paffett byl na startu na špatných pneumatikách. „V určitém okamžiku byl v dešti na slickách a Wehrlein za ním na gumách do deště. Řekli mu, aby za ním zůstal. Auta je předjížděla zprava, zleva. Bylo to tak hloupé,“ kritizuje Juncadella, jehož slova cituje portál Motorsport.com.„V televizi jsme mohli vidět, že Wehrlein za nim jenom čekal a jel o 15 vteřin pomaleji.“ Paffett nakonec skončil 17. a Wehrlein se musel spokojit s 10. příčkou.
V Mercedesu si trhali vlasy: Titul brala konkurence, Paffett až 6.
Mercedesu strategie, kdy za každou cenu upřednostňovali Paffetta, vůbec nevyšla, protože titul získal pilot týmu Phoenix (Audi) Mike Rockenfeller a Paffettovi patřila až šestá příčka. Pro duo týmu okolo Petera Mückeho to vypadalo ještě hůř – Juncadella byl celkově 16. a Wehrlein dokonce skončil poslední!
Jenže to nebylo všechno, jak Juncadella prozradil. Nezamlouval se mu ani fakt, že na jezdce se nedával zřetel ani co se týkalo technické stránky. „Člověk, který tehdy vedl celý projekt, rozhodoval o všem, i ohledně set-upu,“ naráží na jednání bývalého technického šéfa HWA Gerharda Ungara. „O voze nám nic neříkali. Za celé roky v DTM jsem z technického hlediska nenaučil o autě jednu jedinou věc. Nic! Protože jsem nic netušil. Nebylo v úmyslu, abych věděl, co se v autě skrývá. Koneckonců za to platíte po zbytek kariéry vysokou cenu.“
Nicméně připouští, že si není jisté, zda by se měl u konkurence lépe. „Nedokážu říct, jestli to bylo horší nebo více politické u BMW, Audi nebo u Mercedesu. Ale u Mercedesu to bylo náročné, velmi náročné.“
„Měl jsem pocit, že nikdy nedostanu šanci. A to není pravda. Samozřejmě, že byste někdy dostali šanci, ale věřil jsem tomu v době, kdy jsem tam byl. A když budete myslet pouze negativně, nikdy vám nic nevyjde.“
Wehrleinovi se po přestupu do „áčka“ Mercedesu, týmu HWA, začalo dařit a stal se šampionem. Naopak Juncadellovi dokázal vyhrát pouze jednou. Nikoliv v Mercedesu, nýbrž ve voze Aston Martinu – v roce 2019. Po sezoně 2021 dal DTM úplné sbohem a od roku 2024 nastupuje jako tovární pilot Corvette v šampionátu vytrvalostních závodů WEC a v seriálu IMSA.
„Dnes se mi daří opravdu dobře, ale těchto pět, šest let bylo pro mě opravdu těžkých,“ uzavřel 33letý závodník.