Po druhém podniku sezóny na Lausitzringu se pravidla německé série cestovních vozů dočkají možná další změny. Nastala totiž situace, se kterou se v regulích nepočítalo, a sice jezdec neabsolvoval celé povinné čestné kolo. Viníkem pravděpodobné novinky v pravidlech je Mattias Ekström.
Švédský závodník startoval do nedělního závodu z osmé pozice a díky riskantní, avšak naprosto brilantní strategii, která spočívala v povinné zastávce v boxech již v prvním kole, proťal cílovou pásku na fantastickém druhém místě. Ovšem hořký nádech dostal jinak z Ekströmova pohledu skvělý průběh dne ve 20:35, tedy čtyři hodiny a 20 minut po konci závodu, když vedení závodu zveřejnilo oficiální výsledkovou listinu současně se Švédovo napomenutím.
Čím se vlastně vůbec provinil? Po konci závodu musejí jezdci odjet povinné čestné kolo, jenže pilot s číslem 5 jej neabsolvoval celé kvůli údajnému technickému problému. To se ale nelíbilo vedení závodu a rozhodli se to tedy řešit, jenže jak, když s tím pravidla nepočítala? Není se čemu divit, když takováto situace nikdy před tím nenastala.
Ekströmovi se už v posledních kolech nezdálo s autem něco v pořádku. Vysílačkou týmu oznámil, že svůj vůz vlastní silou na Parc fermé nedopraví. K přemístění jeho Audi musel být tedy použitý jeřáb. Teprve až po dokončení transportu motor vypnul. „V závěrečných dvou kolech jsem něco slyšel,“ vysvětluje Mattias. „A v poslední zatáčce se něco s pohonnou jednotkou dělo. Usoudil jsem, že před tím, než se něco stane, tak jej raději vypnu.“
Během čekání na výsledky se v padoku spekulovalo, zda závada na motoru nebyla jen zástěrkou obavy z nedostatečného množství paliva pro přezkoumání, jehož minimální hmotnost v nádrži musí činit 500 gramů. Pokud se pilot dostane pod tuto hranici, hrozí mu dodatečná diskvalifikace. „Techničtí komisaři prozkoumávají zbytkové množství benzínu,“ popisuje zástupce německého svazu motorsportu, DMSB.
Nakonec se však prokázalo, že bylo v nádrži Ekströmova Audi paliva dostatek, ale otazník visí nad tím, zda by se právě po odjetí kompletního čestké kola pod toto dané minimum nedostal.
V pravidlech je situace z nedělního závodu zčásti zavedena, a sice ve článku 44.3 stojí: „Vozy nacházející se v klasifikaci, které se nemohly dostavit do Parc fermé vlastí silou, budou podrobeny v Parc fermé kontrole od kompetentních.“
Je tedy celkem možné, že se podařilo Ekströmovi, potažmo Audi, najít v regulích šedou zónu, která tak otevře pilotovi či týmu teoretickou volnost jet s malým množstvím benzínu v nádrži a tím ušetřit na váze, což znamená: pokud má jezdec nebo tým pocit, že by nemuselo předepsaných 500 gramů zbývajícího paliva vystačit, mohl by tak jeho auto bez rozmýšlení pokaždé po protnutí cílové čáry odstavit a odkázat se na technické problémy.
V minulosti se již stalo, že byli jezdci diskvalifikováni dokonce i více jak po čtyřech hodinách po skončení závodu kvůli příliš nízkému množství šťávy, ale situace, ke které došlo v případě Ekströma, se ještě nikdy nestala. Proto je pravděpodobné, že se na to pravidla zaměří ještě před víkendem na maďarském Hungaroringu.
Osmatřicetiletý závodník si za to vysloužil prozatím jenom napomenutí, ale o to větší pozor si teď musí dávat, protože pokud vyfasuje další dvě napomenutí, tak jej čeká penalizace poklesu míst na startovním roštu.