O možném odchodu Audi se spekulovalo dlouhé měsíce, avšak zpráva z minulého týdne o tom, že se značka z Ingolstadtu opravdu stahuje přišla jak blesk z čistého nebe. Ačkoliv vedení Audi přesvědčuje, že za jejich nečekané rozhodnutí může koronavirová krize, tak mnozí to spíše označují za úhybný manévr. Je totiž zcela evidentní, že se chtějí plně soustředit na účast ve formuli E a elektromobilitu.
Pro vedení šampionátu byl tento krok pořádnou podpásovkou, neboť Audi svůj úmysl do poslední chvíle drželo pod pokličkou.
„Dnešek je náročný pro motorsport v Německu i ve světě. Hluboce lituji rozhodnutí Audi odejít po sezoně 2020 z DTM. Přestože respektujeme rozhodnutí představenstva, tak z krátkodobého hlediska přestavuje toto oznámení pro ITR, našeho partnera BMW, a naše týmy řadu specifických výzev,“ konstatuje rozhořčeně Berger, který doufal v této nelehké době v „jednotný přístup“, protože právě odchod Audi může pro DTM znamenat konec. Nyní všechno záleží, jak se k tomu postaví partneři a sponzoři šampionátu. Smutné na celé situaci je, že o tom neměli tušení ani samotní jezdci, kteří barvy Audi reprezentovali.
BMW bylo zpočátku poměrně strohé: „Společně s ITR jsme vášnivě bojovali za budoucnost DTM. Nyní zhodnotíme ze všech úhlů pohledu situaci a možné dopady.“
Nyní však nechal šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich volný průchod svým emocím a kritikou opravdu nešetřil.
„Odchod mě překvapil a zklamal. Myslím si, že odejít bez toho, aniž by o tom jednali s námi jakožto druhým parterem je nejen překvapivé, ale také nesportovní. To mě opravdu rozčílilo. To se zkrátka nedělá!“
„Od Audi to bylo neprofesionální.“
Dále Fröhlich odhalil, že když tehdy z DTM odcházel Mercedes, oznámil mu to telefonicky sám šéf vývoje automobilky ze Stuttgartu Ola Källenius. „Všechno to bylo profesionální a uznání hodné. U Audi mi tohle chybělo.“
Ani Gerhard Berger nedostal podle slov Fröhlicha potřebné informace od Marcuse Duesmanna v dostatečném předstihu „stejně jako ostatní partneři. Nezáleží na tom, jak se rozhodli – každá společnost to může udělat, jak chce, avšak v DTM se to oznamuje férově a sportovně. Takhle se to nedělá.“
Hodilo Audi poslední hřebík do hrobu DTM?
„Kvůli rezignaci Audi se série dostala do existenční krize. A to zcela úmyslně. S kolegy jsme velmi důkladně domluvili další kroky k budoucí elektrifikaci DTM, kterých se teď nedrží. Myslím, že to nepromysleli z dlouhodobého hlediska. Ale od současných aktérů toho také mnoho neočekávám,“ nešetří kritikou Fröhlich, jehož slova cituje portál speedweek.com.
„Gerhard Berger a teď musíme přijít na to, jak budeme pokračovat. Nemáme takřka šanci. Teď musíme zjistit, zda toho můžeme využít.„
Fröhlich argument Audi ohledně plného soustředění na seriál elektrických formulí neakceptuje, protože i DTM má v plánu se touto cestou vydat.
„Perspektiva DTM je, že bude elektrické a globální. Za tím jsme si šli. Že Audi dává do hry to, do čeho jsme vložili tolik sil, mě udivuje. A vyjádření ‚kvůli elektrifikaci jdeme do formule E namísto setrvání v DTM‘ právě proto nemohu pochopit, protože DTM chce být do roku 2025 plně elektrické.“