Je tu chvíle, kterou si asi žádný fanoušek DTM nepřál. Poslední roky německému šampionátu nepřály. Začalo to odchodem Mercedesu, pokračovalo neúspěchem Aston Martin. Alespoň nějaké vyrovnání s odchodem Britů přineslo jedno BMW a jedno Audi navíc. Vše se chystalo na novou sezónu, která měla být obtížná. Pouze dvě automobilky, ale nová doprovodná série DTM Trophy. Přišel ovšem Covid-19, který zamával světem.
Nejdříve to odnesly předsezónní testy a nakonec i úvod sezóny. Nový kalendář byl sice představen, ale ani ten teď nevypadá nejlépe. Sezóna 2020 tak vypadá všelijak. Další hřebík do rakve ovšem přineslo Audi. Nebo možná celou krabici hřebíků.
Automobilkám se v současné chvíli nedaří. Továrny jsou většinou zavřené a prodeje jsou více méně nulové. Ale ti, co se o to zajímají, vědí, že automobilky měly problém ještě, než celý Covid-19 přišel. Audi jako součást koncernu VW trpí již od Diesel-gate, která proběhla před několika lety. Koncern se stáhl z několika šampionátů nehledě na výsledky. Jak si vylepšit reputaci, bylo ekologické závodění. Už to naznačovalo, že by se jednou Audi mohlo z DTM stáhnout.
Sny o hybridním DTM byly a jsou pořád daleko. Tyto sny jsou až moc drahé. Vloni ITR představilo budoucnost DTM jako vodíkovou. Pěkné sny, ale pro sérii jako je DTM vlastně nemožné.
Jestli by se ovšem někdo zeptal mě osobně, tak krabička s hřebíky již byla připravená vloni. Konec DTM v podstatě přišel u Evropské unie. Ta totiž rozhodla o průměrných emisích na kompletní výrobu automobilek. V tomto případě celého koncernu VW. Pokud chce tedy automobilka jako Audi vyrábět modely s vyššími emisemi, než je průměrných 95 g, tak vyrobí auto, které tyto emise vyrovná. U prémiové automobilky těžko uvidíme litrové turbo benzíny. Průměr nejlépe snížíte vozem bez emisí, tedy elektromobilem. Miliardy eur tak tečou do vývoje a výroby vozů poháněných na baterie. Audi představilo plně elektrický vůz SUV e-tron a později e-tron sportback. Očekávaní bylo vysoké. Automobilka za loňský rok prodala přibližně 20 000 těchto vozů, což je pro automobilku, co vyrobí za rok milion aut, málo. Výroba navíc ještě před nástupem viru stála kvůli problémům s dodavateli. Investice se tak nevracejí.
Když chybí peníze, tak se škrtá a na prvním místě je motorsport, který neladí se současnou tváří automobilky. Audi tak zůstane ve Formuli E, kde se možná na některých okruzích vozy nabíjejí naftovými generátory. Tedy věc, o které skoro každý ví, ale nikdo nemluví. Pro nezaujatého či ekologa to vypadá pěkně. Vedle elektrických formulí Audi zůstane u zákaznického programu GT, který automobilce přináší peníze do kasičky. Jde tedy o prodej vozů GT3, GT4 a připravovaného GT2.
V oficiálním znění Audi se právě dočteme, že DTM už neladí se současnou tváří. Jak koronavirus uškodil automobilce. Nebo jak plánují prodeje elektrovozů, jak jsou úspěšní ve Formuli E, nebo jak se chtějí zaměřit na progej GT vozů (Přitom jezdí na benzín). Současné manažerské vedení Audi sérii nikdy zrovna nefandilo. Ti, co žili DTM, už dávno o těchto věcech u Audi nerozhodují. Manažera nakonec fanoušek nezajímá.
Když se podíváme na krátké prohlášení Gerharda Bergera, které vyšlo deset minut po tom Audi, tak vidíme jen zklamání a smutek. Sice chápe rozhodnutí představenstva automobilky, ale nikdy nečekal, že by k tomu došlo takovouto cestou. Vzhledem k situaci ve světě očekával lepší přístup, hlavně, co se vůči ITR, BMW, ale i sérii jako celku týče. ITR se o tom dozvědělo ve stejnou chvíli jako celý svět, a to bez jakýchkoliv náznaků. Berger také očekával, že když se Audi rozhodně odejít, tak to bude připravené, zodpovědné a ve spolupráci s vedením. Bergera teď čeká nelehká doba. Musí totiž vyřešit budoucnost šampionátu. Co nejrychleji chce připravit bezpečný plán pro budoucnost série, a to hlavně pro zúčastněné týmy, sponzory, ty, pro které je DTM prací, ale i pro fanoušky.
Přežije série? Jak na to zareaguje BMW? Co japonské automobilky? Co s DTM trophy? Spousta otázek, ale žádná odpověď.