Automobilce z Ingolstadtu vyprší s ITR, ústřední organizací DTM, na konci tohoto roku smlouva. Vedení Audi zvažuje, zda kontrakt prodlouží, zejména kvůli finančním úsporám a zaměření koncernu Volkwagen na elektromobilitu.
Pro šampionát by to byla obrovská rána a poslední krok do hrobu. Neboť by na startovní listině zůstalo jen BMW. Už tento rok byla existence nahnutá. Nakonec jej zachránil vstup ART Grand Prix, jenž nasadí jedno auto. Přesto je počet vozů na startovním roštu alarmující – šest aut Audi, sedm BMW.
Spekulace o možném odchodu Audi nevyvrací ani šéf DTM Gerhard Berger. „Že se DTM musí podřídit Audi Sport GmbH, nevidím jako problém. Ale skutečně se jedná o tom, za vůbec ještě motorsport chceme,“ uvedl Berger v rozhovoru pro Motorsport-Total.com.
Bývalému pilotovi formule 1 je prosti srsti zejména to, že je stále populárnější šampionát elektrických monopostů zařazován do kategorie „motorsport“.
„Já jakožto skalní závodník bych formuli E neoznačil jako kategorii motorsportu. Máme ji jako marketingovou platformu a promotér odvádí dobrou práci. Jestli je elektromobilita tak udržitelná a skvělá, je téma samo pro sebe. Ale nehledě na to, se to musí zkrátka přenechat koncernům. Jen koncernoví insideři vědí, co je pro ně z dlouhodobého hlediska dobré. K tomu se ale nechci vyjadřovat.“
„Audi je pro DTM extrémně důležité.“
Audi by se dalo označit za jakýsi základní kámen DTM. Pokud odejde Audi, šampionát se rozsype jako domeček z karet. „Audi není jen účastník na naší platformě, nýbrž také plnohodnotný a plně zodpovědný člen ITR. A DTM je po formuli 1, NADCAR a MotoGP nejvěští platformou v motorsportu,“ zdůrazňuje Berger.
Podle Rakušanových slov je DTM s přehledem největším evropským seriálem, který každoročně přiláká na trať okolo 600 000 fanoušků a u televizních obrazovek dech beroucí bitvy sleduje půldruhého milionu diváků – a to se bavíme pouze o německém obecenstvu.
Bude Audi následovat kroky Mercedesu?
Mercedes se na konci sezony 2018 rozhodl k nečekanému odchodu, což šokovalo nejen fanoušky, ale i celý paddock. Prémiová značka ze Stuttgartu se plně zaměřila na svůj program ve formuli E. A právě toto by mohlo být také jedním z důvodů, proč by se stáhlo Audi.
„Ano, argumentovali tím, že už si nemohou dovolit tři projekty v motorsportu (angažmá ve F1, formuli E a DTM, pozn. red.), nýbrž jen dva. Podle toho bylo řečeno: ‚Formule 1 je jasná, to je platforma, na které inzerujeme emoce a sportovnost. DTM zastupuje podobnou oblast, zato formule E zastupuje něco zcela odlišného. Proto dává smysl vsadit na formuli 1 a formuli E, protože se to vzájemně doplňují. Proto se musíme vzdát DTM.“
Berger je přesvědčený, že Audi by odchod uškodil, protože formule E není stále na takové sportovní a emoční úrovni jako DTM a to především proto, že „vozy formule E jsou příliš pomalé a díky tomu nudné.“
„Budeme vůbec ještě v budoucnosti po motorsportu toužit?“
Berger má jak s Audi, tak i s BMW velmi dobré vztahy, může s nimi o čemkoliv jednat otevřeně. Zástupci obou automobilek se jednohlasně shodli na tom, že budeme po motorsportu stále toužit.
„Zcela jednoznačné ano! Je to zajímavá diskuze, neboť si myslím, že emoce a sportovnost mohou vycházet pouze z motorsportu. To byl také důvod, proč se Mercedes rozhodl dělat správně formuli 1 a mít dnes takovou sportovní image.“
A jak to vidí sám Berger s budoucností Audi v DTM? „Ano. K tomu mě napadá něco vtipného: Když jsem byl malý, bylo pro mě audi nejhorším autem. Každý zná to s tou plošinou mezi zadními sedadly a kufrem. Dnes je Audi jedno z nejlepších aut vůbec. A je sportovní značkou. Pokaždé, když se podívám v Kitzbühelu na paletu Audi, jsem ohromen.“
Ve formuli E proti sobě nastupují dvě sesterské značky koncernu Volkswagen – Audi a Porsche. Nicméně není to poprvé, tyto dvě značky spolu závodili již v Le Mans. Berger připomíná, že se jedná o „filozofickou otázku“, na kterou zná správnou odpověď jenom Volkswagen, ale jejich rozhodnutí nemůže rozlousknout: „Nikdy jsem to nepochopil, protože vždycky bude jeden poražený, a ten druhý vyhodí peníze jen tak z okna. Ale samozřejmě to může být tak, že to povzbudí inženýry, protože v soutěži jdou do sebe a dostávají lepší nápady. Okolnosti moc neznám. Jiné značky to nedělají.“
„Zabije“ DTM odchod Audi?
Podle Bergera nebude případný konec Audi „zabijákem“ šampionátu, neboť „je DTM silnou platformou. Co tím myslím: O závodním víkendu jezdí v rámci DTM hodně dalších sérií – s velkým množství značek. Letos k tomu přibude naše vlastní DTM Trophy.„
„Nemluvíme tu jen o DTM s vozy Class 1. Jestliže se Audi rozhodne negativně, pak počítám s tím, že to udělají jako Mercedes a dají nám vědět včas. Je to i v jejich vlastním zájmu, protože je to i jejich platforma.“