24h Le Mans: Triumfoval Kubica s téměř pětihodinovým stintem. Létala i kola

Letošní ročník prestižního vytrvalostního závodu 24h Le Mans ovládlo AF Corse s bývalým pilotem F1 Robertem Kubicou. Tým IDEC Sport udělal tu samou chybu na obou vozech – špatně utáhly kola, která posléze létala po trati. Tovární Ferrari na to tlačili na tolik, že necelou hodinu před finišem dostali příkaz, aby techniku šetřili. V noci zamíchal kartami safety car.

Start 93. vydání odmávala tenisová legenda Roger Federer. Úvodní fáze čtyřiadvacetihodinovky patřila Porsche s Julienem Andlauerem za volantem po startu překonalo Caddilac a usadilo se v čele před dvojicí cadillaců týmu Hertz Team Jota. Stejně silně vypadalo rovněž druhé porsche Kévina Estreho, který musel po diskvalifikaci startovat z chvostu startovního roštu hyperacarů, ale postupně se probojoval na sedmé místo.

První velká nehoda přišla necelou hodinu po startu závodu, když se Paul di Resta v Peugeotu #93 vyhýbal stojícímu vozu GT3 uprostřed trati. Drobný chaos také způsobila kolize mezi Iron Dames #85 a Vista AF Corse #21, přičemž #21 poslala #85 do hodin.

Di Resta o nehodě: Kdybychom neztráceli, nestalo by se to

V noci zamíchal kartami savety car, který vyjel na trať krátce před tím, než se závod přehoupl do své druhé poloviny. Za výjezd mohl Cem Bölükbasi, který skončil v bariéře v Terte Rouge.

Porsche se začala lepit smůla na paty. Jak Porsche #4 (Nasr/Tandy/Wehrlein), tak i #5 (Adlanauer/Christensen/Jaminet) obdrželi penalizaci průjezd boxy za to, že nedodrželi rychlost v pomalé zóně.

Šanci na vedení měla obě Ferrari #50 a #51 svedli fantastický souboj o vedení, do kterého také občas nakouklo Porche #6, Toyota #8 (Buemi/Hartley/Hirakawa) a BMW #15 (D. Vanthoor/Magnussen/Marciello).

Avšak po 12,5 hodinách převzal Yeifei Ye v AF Corse #86 vedení od Toyoty, kterou v té době řídil Rio Hirakawa. Ferrari #51 bylo třetí.

Kdo na safety caru naopak prodělal byly oba alpiny, aston martiny, Proton-Porsche #99 a Cadillac WTR #101.

Byť se zdálo, že si Ferrari dojede pro „triple“, tak posléze začali fasovat tresty. Miguel Molina (#50) dostal penalizaci průjezd boxy, protože dostatečně nezpomalil pod dvojitými žlutými vlajkami, a Antonio Giovinazzi (#51)  dostal trest 20s Stop-and-Go kvůli tomu, že v boxové uličce překročil rychlost o 13,2 km/h. Navíc měl defekt.

V kategorii LMP2 po restartu se dostal do vedení Panis-Oreca #48. Naopak jeden z favoritů na vítězství Oreca #22 týmu United Motorsports už nebyla v tom samém kole jako lídr závodu.

Pro legendu MotoGP Valentina Rossiho skončil závod předčasně. Pro BMW v LMGT3 byla noc noční můrou, protože se nejdříve roztočil Kelvin van der Linde na začátku sekce zatáček Porsche poté, co došlo ve voze k výpadku napětí, který vyřadil posilovač řízení. Tým se tak rozhodl vůz #46 stáhnout.

Ani McLaren závodící v kategorii LMGT3 si nedá letošní 24hodinovku za rámeček, protože odstoupil vůz #95 týmu United Motorsports. Po 57 kolech zastavil v boxech také Mercedes #60 týmu Iron Lynx kvůli poruše motoru. Po restartu vedlo LMGT3 Porsche #92  týmu Manthey.

Ferrari se však po restartu postupně propracovalo zase zpět do čela. Trety padaly však dále. Tentokrát za rychlou jízdu pod žlutými vlajkami pro #51 a #83. Na trestu továrního Ferrari vydělalo Porsche #6, které se dostalo na druhou příčku.

Po poledni se IDEC Sport dopustil dalšího přešlapu – stejně jako v sobotu špatně upevnil kolo, které se uvolnilo a nebezpečně poskakovalo po trati.

V závěrečné fázi závodu #51 a 50 na to tlačili natolik, až techniku „uvařili“ a trápily je problémy se senzory, proto dostali zákaz závodit mezi sebou.

Ferrari získalo třetí vítězství v řadě, ale trofej nedostanou, protože připadne soukromému týmu AF Corse #83. Stalo se tak poprvé po 20 letech, co trofej pro vítěze přebral soukromník. Na pódiu Kubicu doplnil Kévin Estré v Porsche #6 a Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51.

Kategorii LMP2 ovládla Oreca #43 týmu Inter Europol Competition a LMGT3 Porsche #92 týmu Manthey 1st Phorm.

Výsledky doplníme.

DTMnews.cz
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.