Proč v roce 1996 zaniklo původní DTM?

V polovině devadesátých let bylo DTM na vrcholu. V šampionátu závodily tři značky, konkrétně šlo o Mercedes-Benz, Opel a Alfu Romeo. K automobilkám přitakávaly vozy BMW a Ford, které byly v soukromém vlastnictví. Proč to tehdy všechno skončilo?

Příběh zániku původního DTM je podobný tomu, který by mohl nastat i v blízké budoucnosti. Německý šampionát se pokusil rozšířit do celého světa a spojil se s mezinárodní automobilovou federací FIA.

Rok 1995 byl vedený jako úvodní sezona ITC (FIA International Touring Car Series) a DTM dohromady. Většina závodů se konala v Německu, ale v jiných zemích se jely právě pod ITC. Plánem bylo zavedení samotné série ITC od následujícího roku, což se sice povedlo, ale zásluhou zmezinárodnění se začaly vyskytovat velké problémy.

Foto: wheelsage.org

Jak už to v motorsportu bývá, hlavní problémem byly finance. Byla zavedena stejně jako tomu je nyní – class 1, která se technicky blížila úrovni formule 1. Týmy musely kvůli FIA a cestování po celém světě investovat nemalé částky, jelikož se závodilo například v Japonsku nebo Brazílii. FIA se také rozhodla zvýšit částky za televizní práva, což znamenalo, že se vysílání stáhlo téměř z celé Evropy kromě Německa, Itálie a Finska.

Ceny vstupenek se zvýšily na dvojnásobek a přístup fanoušků k jezdcům a paddocku byl také dramaticky snížen. DTM je známé tím, že je otevřeno fanouškům a naslouchá jim, takže to byl nejen pro Němce velký šok.

Šťastná nebyla ani samotná volba okruhů, jelikož v Magny-Cours, Estorilu a Interlagosu byla návštěvnost extrémně nízká.

I když v ITC bylo hodně bývalých pilotů formule 1 a původní zájem automobilek, tak se investice vydaná do vývoje vůbec nevracela a celá série byla zkrátka prodělečná.

Foto: dtm.com

Automobilky se logicky ptaly, proč musí závodit v zemích, kde se jejich vozy ani neprodávají. Pro Alfu Romeo to tehdy bylo například zbytečné se ukazovat v Japonsku a Brazílii.

V zaří roku 1996 tak padl ortel, když Alfa Romeo i Opel oznámili, že odchází ze šampionátu. Mercedes by sice byl ochoten pokračovat, ale jelikož neměl soupeře, bylo DTM-ITC pozastaveno.

Zajímavostí je, že Opel už měl připravený kompletní prototyp vozu pro sezonu 1997. Calibra byla celá z karbonového vlákna, což bylo na tehdejší dobu něco nemyslitelného u cestovních vozů.

Hodně závodníků se přesunulo do německého superturisma, které přišlo jako náhrada právě za DTM. I když v STW nebyl žádný tovární tým, pomohlo to k příchodu týmu Abt do DTM, který vstoupil s vozy značky Audi.

Velký návrat tak přišel po třech letech, kdy se vrátilo DTM k původnímu formátu a slavilo opět chtěný úspěch.

Otázkou ovšem zůstává současnost DTM. Situace se opakuje. V šampionátu máme pouze BMW a Audi, ale finanční nároky, zavedení class 1, či spojení s japonským Super GT může být velkým problémem…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


*