Piloti F1 v DTM (2/4): Finové to umí za volantem monopostů i cestovních vozů

© hoch-zwei.net

Jochen Mass

Německý závodník absolvoval celkem 105 velkých cen formule 1, přičemž si svůj debut odbyl při GP Velké Británie 1973 a poslední závod odjel ve Francii 1982. Ovšem v sezoně 1975 kombinoval monoposty s cestovními vozy, když nastoupil s Mercedesem do čtyř podniků, avšak pouze jednou, a to v Diepholzu, dojel do cíle.

© motorsport-total.com

Keke Rosberg – Šampion, co si založil tým

Do DTM zavítal také šampion F1 z roku 1982 Keke Rosberg, který strávil v šampionátu čtyři sezony. Hned při svém debutu v ročníku 1992 triumfoval pod Trojcípou hvězdou ve Wunstorfu. Jednalo se rovněž o jeho nejúspěšnější sezonu, když skončil na celkovém pátém místě.

Pro následující sezonu se přesunul k Opelu, u kterého zaznamenal nejlépe třetí místo na Hockenheimringu.

Pódium na Hockenheimringu 1992 – Elen Lohr, Bernd Schneider, Keke Rosberg / ©hoch-zwei.net.

V sezoně 1994 založil svůj vlastní tým Rosberg, jenž od roku 1995 spadal pod program Opelu v DTM. Jeho týmovým kolegou byl legendární Klaus Ludwig. Největším úspěchem bylo vítězství na Hockenheimu.

Tým Rosberg se poté vrátil na scénu společně s velkým comebackem DTM v roce 2000, avšak tentokrát pod záštitou Audi. Toto kombo si připsalo dva mistrovské tituly v sezonách 2017 a 2019.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1992AMG Motorenbau GmbHMercedes 190E 2,5-16 Evo211.1475.
1993Joest RacingOpel Calibra V6 4x4-7.418.
1994Opel Team JoestOpel Calibra V6 4x4-3.2714.
1995Opel Team RosbergOpel Calibra V6 4x4-4.1718.

Mika Häkkinen – Létající Fin v DTM dolétal

Kroky svého krajana Kekeho Rosberga následoval i dvojnásobný mistr světa F1 Mika Häkkinen, který po 11 sezonách přijal novou výzvu v podobě německého šampionátu cestovních vozů.

I v DTM dokázal své kvality a potvrdil přezdívku Létající Fin. První triumf přišel totiž už ve třetím závodě debutové sezony 2005 na belgickém okruhu Spa-Francorchamps.

První Häkkinenovo vítězství ve Spa-Francorchamps 2005

Všechny tři sezony závodil v Mercedesu týmu HWA. Další dvě vítězství získal ještě v roce 2007 na Lausitzringu a v Mugellu.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
2005HWA TeamMercedes AMG C 200511.305.
2006HWA TeamMercedes AMG C 2006-2.256.
2007HWA TeamMercedes AMG C 200721.228.

JJ Lehto

Finy to jednoduše do DTM táhne. Třetím pilotem ze Skandinávie, který se po svém nepříliš úspěšném tažení ve formuli 1 podíval do DTM, je Jyrki Juhani Järvilehto, známý spíše jako JJ Lehto.

Ačkoliv Fin skončil nejlépe v Šampionátu jezdců na pátém místě, tak patřil k nejkonzistentnějším pilotům Opelu v poli. V roce 1995 začínal u týmu Opel Team Joest, aby o rok později podepsal smlouvu s týmem Rosberg. Jeho maximem bylo druhé místo na Silverstone.

Obrázek
Magny Cours 1995 / © twitter ITC-Histori 95-96

V roce 2002 byl pak povolán týmem OPC Euroteam na dva závody na rakouském A1 Ringu, oba dokončil na osmnáctém místě.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1995Opel Team JoestOpel Calibra V6 4x4-3.36 / 2613. /11.
1996Opel Team RosbergOpel Calibra V6 4x4-2.1485.
2002OPC EuroteamOpel Astra V8 Coupé 2001-18.021.

Emanuele Pirro 

Ital startoval ve formuli 1 v letech 1989-1991 a zároveň byl jezdcem týmu Schnitzer v DTM. Právě za volantem BMW M3 Sport Evo získal coby aktivní pilot F1 vítězství na Nürburgringu. Nutno však dodat, že právě tento výsledek byl jeho kariérním vrcholem v DTM.

BMW ještě pilotoval po roční pauze, když se vrátil s týmem Bigazzi, se kterým dojel třikrát na třetí pozici.

Hockenheim 2004 / © hoch-zwei.net

Poté se ukázal ještě jednou v DTM, a to v sezoně 2004, tehdy však se stájí Joast spadající pod značku Audi.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1989BMW M Team SchnitzerBMW M3 Evo-3.0-
1990Schnitzer MotorsportBMW M3 Sport Evo11.3615.
1992BMW Team BigazziBMW M3 Sport Evo-3.8512.
2004Audi Team JoestAudi A4 DTM 2004-5.1111.

Olivier Grouillard

Ve formuli 1 absolvoval Oliver Grouillard 41 velkých cen, přičemž bodoval pouze jednou. Do paměti se nezapsal ani účastí v roce 1992 v závodě na Nürburgringu, kde v barvách BMW dojel na 11., resp. 13. pozici.

© motorsport-total.com

Nicola Larini

Zatímco Ital ve formuli 1 nezářil a jeho maximem bylo druhé místo ve Velké ceně San Marina 1994 v barvách tradiční stáje z Maranella, tak v DTM dal o sobě vědět okamžitě. Svoji mistrovskou jízdu započal v roce 1993 v Alfě Romeo 155 V6 Ti, když ovládl úvodní dva závody sezony v Zolderu, poté přidal ještě tři triumfy na Nürburgringu, dva na Norisringu a po jednom ve Wunstorfu, v Diepholzu a na Alemannenringu.

Obrázek
Larini na Alemannenringu, 1995 / © twitter ITC History 95-96

Byť se mu v následující sezoně nepodařilo titul obhájit, tak zůstal se čtyřmi vítězstvími v nejlepší trojce.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1993Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti101.2611.
1994Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti41.1503.
1995Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti11.71 / 596. / 4.
1996Martini Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti21.9511.

Alessandro Nannini

Alessandro Nannini byl v královně motorsportu aktivní mezi lety 1986 a 1990. Jeho působení ve formuli 1 ukončila nehoda v helikoptéře, během které přišel o pravou ruku. Ta mu byla po náročné devítihodinové operaci přišita.

Nannini v sezoně 1994 / © hoch-zwei.net.

Přes jeho vážné zranění se nevzdal a vrátil se za volant. Zamířil do DTM, ve kterém získal v 90 absolvovaných závodech ve speciálně upraveném voze týmu Alfa Corse pozoruhodných 14 vítězství. Většinu z nich získal v poslední sezoně, což mu vyneslo konečné třetí místo v šampionátu.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1993Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti21.1218.
1994Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti41.1494.
1995Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti-4.44 / 1711. / 15.
1996Martini Alfa CorseAlfa Romeo 155 V6 Ti71.1803.

Gabriele Tarquini 

Účastník 38 velkých cen Gabriele Tarquini, dnes známý především díky angažmá v mistrovství cestovních vozů WTCC, se poprvé svezl ve voze DTM v sezoně 1995, a to v závodech na Nürburgringu, Alemannenringu a na okruhu Magny Couurse. Přičemž dokončil pouze podnik ve Francii.

Obrázek
Tarquini v Mugellu 1996 / © twitter ITC-History 95-96

V následující sezoně odjel celou sezonu, když získal angažmá u týmu JAS Motorsport Alfa Romeo. Za volantem Alfy Romeo 155 V6 Ti, která se spíše pohybovala na chvostu startovního pole, si dojel ve Velké Británii pro své první a jediné vítězství v DTM.

SezonaTýmAutoPočet vítězstvíNejlepší umístěníPočet bodůPořadí v šampionátu
1995Alfa Corse 2Alfa Romeo 155 V6 Ti-10.0 / 0- / 29.
1996JAS Motorsport Alfa Romeo Alfa Romeo 155 V6 Ti11.6014.

Yannick Dalmas – I Francouzi létají….

Létající Francouz? To byl Yannick Dalmas, který reprezentoval v letech 1995 a 1966 barvy Opelu. Nicméně žádného velkého úspěchu se nedočkal. Nejlepší pozicí v cíli bylo pro něj čtvrté místo na domácí půdě v Magny Course.

Obrázek
Dalmas v paddocku na AVUSU 1995 / ©twitter ITC-History 95-96

Ještě před tím zkusil štěstí ve formuli 1, avšak ani tam nepatřil k pilotům jezdícím na předních pozicích.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


*