Kudy vede cesta do DTM ?

Mnohokrát člověk mohl číst či slyšet, že DTM je série pro vysloužilé piloty F1. Ono tomu samozřejmě tak vůbec není. DTM je z jednoho pohledu záchrana talentů před zánikem. Jakou sérii tedy současní piloti jezdili než do DTM přišli ?

Největší líhní DTM jezdců je evropská Formule 3. Tato série je převážně doprovodnou sérii DTM. Je jedno jestli šlo o F3 Euro nebo o současnou FIA F3 European. Nejstaršími závodníky, kteří přišli do DTM z F3 Euro jsou Jamie Green, který v roce 2004 šampionát vyhrál, a Bruno Spengler, který ve stejném roce skončil na 11. místě. Oba pak byli týmovými kolegy u Mercedesu. Rok 2007 a do DTM přišel šampion F3 Euro Paul di Resta. Pro postup ve formulích neměl finance a tak mu nepomohlo, že porazil Sebastiana Vettela. Di Resta se po titulu do F1 dostal na tři sezóny, aby se pak do DTM vrátil. V roce 2011 z F3 Euro jako šampion přišel Edoardo Mortara. U něj to ovšem byla zvláštní cesta. Po sezóně 2008 v F3 a 2. místě celkově putoval do GP2, aby se pak vrátil o rok později do F3. To, že vyhrajete F3 Euro neznamená zaručený úspěch v DTM. Takovým případem je Robertho Merhi. Dva roky v DTM nezachránil ani titul. Rok 2013 a do DTM přišel další celkový vítěz F3 Euro i FIA F3 European a tím byl Dani Juncadella. Ani Juncadella není tím, kdo by podával mistrovské výkony. Ve stejné sezóně vstoupil do DTM Marko Wittmann. Ten v roce 2011 skončil v F3 na 2. místě za dříve zmíněným Merhim. Wittmann se stal případem , kdy závodníkovi dojdou finance. A tak Wittmann přijal pro rok 2012 pozici testovacího a záložního pilota u BMW. Rok 2015 přišla další vlna z F3 European. Tom Blomqvist se po 2. místě stal pilotem BMW a Auer z 4. místa pilotem Mercedesu. Posledním pilotem z F3 je nováček Felix Rosenqvist, tedy šampion roku 2015. I když někdo by mohl namítnout, že přišel z Blancpain GT či Indy Lights. Byl to právě titul v F3, který mu zajistil pozici záložního pilota Mercedesu. Kdo bude asi dalším pilotem DTM z F3 ?


Další skupinkou jsou jezdci z bývalé Světové série Renault 3.5. Miguel Molina do DTM přišel v roce 2010. Ve WSR získal celkově 8. místo. Největší úspěch ve WSR slavil Robert Wickens. Ten v roce 2011 získal celkové prvenství. Mnozí čekali cestu do F1, když ve stejném roce byl záložním pilotem týmu Marussia, ale on šel do DTM. Rok 2014 znamenal přestup dvou pilotů z WSR do DTM. António Felix da Costa byl do DTM poslán společností Red Bull potom co ve WSR skončil na 3. místě a nedostal tak místo v F1. Tím druhý byl Nico Müller, který skončil celkově na 5. místě.

Už dávno jsou doby, kde německá série F3 něco znamenala. Tato série byla po úpadku kvality a ztrátě zájmu nakonec zrušena. Rok 2000 byl rok návratu DTM na scénu motorsportu. Timo Scheider po celkovém 6. místě v německé F3 z roku 1999 získal místo u Opelu. Scheider je posledním závodníkem z z roku 2000 v DTM. O rok později přišel do juniorského týmu Audi Martin Tomczyk. Tan v německé F3 získal až 12. místo celkově. Gary Paffett v roce 2003 přicházel jako šampion série. Brit ovšem v DTM vůbec závodit neměl. Ten rok měl nastoupit do Formule 3000. Jeho tým po 1. závodě skončil a Paffett přijal místo u Mercedesu. Paffett je z aktuálních pilotů poslední, který přišel z německé F3.

A co doprovodné série F1 GP2 a GP3 ? Z GP2 přišel Christian Vietoris. Ten ovšem v roce2011 svou druhou sezónu v GP2 jezdil společně se svou první sezónou v DTM. Přišel z GP3 jako šampion a v DTM se moc neohřál ? Esteban Ocon. I když na pozici rezervního pilota byl dosazen po titulu v F3.Pro toho bylo DTM jenom čekárnou před F1.

Poslední nižší formulovou sérii ze které přišel nějaký aktuální pilot je Auto GP. V této ne zrovna kvalitní sérii závodil Adrien Tambay. Po 4. místě celkově v sezóně 2011 ho čekala už jen sedačka u Audi.

Cesta pře cestovní vozy ? I tak to jde, ale neděje se to tak často.
Farfus dlouhé roky závodil ve WTCC a to hlavně s BMW. Pro automobilku by tak dobrou volbou. Farfus navíc pomáhal s vývojem M3 DTM. Blancpain GT je co se vozů GT3 vysoce stavěná série. Z této série přišel Martin, který byl zároveň rok před tím rezervním pilotem BMW. To Götz celou serii se svým týmem vyhrál a tak v roce 2015 vyměnil Mercedes SLS AMG GT3 za Mercedes AMG C63 DTM. To z dnes již neexistující série ALMS přišel v roce 2007 Mike Rockenfeller. To Mattias Ekström se k juniorům Audi dostal přes STCC, tedy švédskou sérii cestovních vozů. Tu opouštěl s 3. místem celkově.

A jak je to s tou Formulí 1?V současném poli je jediný pilot, který zvolil DTM po odchodu z F1. Tím je Timo Glock. Potom co se rozloučil s  F1 v týmu z konce pole přijal pozici u BMW. Pro di Restu byl konec v F1 spíše návrat tak, kde byl něž šel do F1. Ano, přišli do DTM jezdci z F1 a byl to pak propadák. Naposledy to byl Petrov. Tam Mercedes po roce pochopil, že tudy cesta nevede.

Ale opustit DTM a jít do F1 ? To jsme za poslední rok slyšeli dvakrát, ale jinak je to vzácnost. FIA svým bodovacím systémem k licencím F1 jasně naznačila, že z DTM do F1 cesta nevede. Alespoň nějakou šanci na cestu do F1 mají spíše piloti Mercedesu. Audi ani Mercedes nemají vazbu na F1.

Jaká je tedy nejlepší cesta do DTM ? DTM už dávno není senior sérii….nebo ani nikdy nebyla ?
Koho by jste vy rádi jednou viděli v DTM ?

4 Comments

  1. Já osobně bych tam rád viděl někoho z Česka. Tuším že nejblíž má asi Tomáš Kostka co testoval pro Audi. A úplně nejraději bych viděl závod u nás. Zrušit Rusko a dát závod třeba do Mostu. Má to úplně jinej náboj než F1. Navíc F1 se k nám nikdy nedostane.

    • Za závodem v Moskvě by měly bohužel být peníze. Dva Češi už tam byli,ale neúspěšně – Kostka (2009 – bez bodu) a Janiš (2004 – bez bodu). Závod v ČR je v současné době asi nereálný.

  2. Zajímaví článek 🙂 Jo pamatuju doby, kdy v DTM závodili vysloužilí piloti F1 jako Hakkinen nebo Frenzen (doufám :D)či snad i Ralf Schumacher. Ale myslím, že takhle je to lepší, já podporuju mládí 😀

    Teď bych v DTM třeba ráda viděla Arthura Pica:)

    A F3 už se jako doprovodná série DTM nejezdí ne? nebo já nevím, ale myslela jsem že teď je u WTCC

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


*